Történelem gyerekszemmel
2010. január 27. 10:36 The New York Times
Egy teljesen új, interaktív múzeum létrehozását tervezi a New York-i Történelmi Közösség: a novemberben nyíló tárlat a gyerekek szemén keresztül mutatja be a város történelmét.
A körülbelül 4000 négyzetméteres új múzeum főleg abból a 60 millió dolláros támogatásból jön létre, amit a közösség az épületük felújítására kapott. Az állandó jellegű kiállítás olyan civil gyerekek történeteire fókuszál, akik fiatalon kerültek kapcsolatba a várossal. Ilyen a 13 éves kubai fiú is, aki az 1970-es new york-i baseball liga első latin-amerikai játékosa lett. Louise Mirrer, a közösség elnöke szerint „az iskolai történelem azokról szól, akik naggyá váltak. De ha mi életre szeretnénk kelteni a múltat a gyerekek számára, akkor olyan alakokat kell bemutatnunk, akik hozzájuk hasonlók.”
A tárlat foglalkozik majd az árvákkal, valamint a gyerekmunkával is. Lesz egy pavilon, ami a fiatal újságárus rikkancsok életéből ad ízelítőt, de emellett informálódhatunk majd az árvavonatokról, amik gyerekek ezreit szállították a távoli farmokra dolgozni. A látogatók a tervek szerint be is ülhetnek majd a hasonló, háromdimenziós vagonokba. Cornelia van Varick beszélő portréja pedig egy 1700-as években élő kislány életének mindennapjairól fog mesélni.
„Olyan apró műtárgyakat is ki fogunk állítani, amik eddig még soha nem voltak láthatók" – mondta Valerie Paley, a közösség speciális ügyivel foglalkozó régésze. "A tárlat minden történelmi kort be fog mutatni. Szakértők segítségével választottuk ki a különböző korok meghatározó figuráit, akik szemén keresztül adjuk át a történelmet.”
Kenneth T. Jackson, a Columbia Egyetem professzora szerint: „ez egy igazán szokatlan elképzelés arról, hogy közelebb hozzák a gyerekhez a történelmet. A gyerekmúzeumok általában nem a történelemről szólnak, a történelmi múzeumok pedig nem a gyerekekről.”
Az országban egyre népszerűbbek az ilyen típusú kiállítások, de a DiMenna Múzeum a modern technika vívmányainak köszönhetően mégis az egyik legérdekesebb lesz. A gyerekek videóra rögzíthetik saját történeteiket, térképek és egyéb dokumentumok segítségével pedig történelmi rejtélyeket oldhatnak meg. A múzeum megálmodója szerint „a nevek, az évszámok és az információk nem úgy fognak szerepelni, mint egy átlagos kiállításon. Mivel a gyerekek sokkal kifinomultabbak, ezért máshogy kell megközelíteni őket.”