Titokzatos kép érkezik a győri Munkácsy-kiállításra
2009. április 9. 12:06
Április 4-én nyitotta meg kapuit a "Munkácsy-képek Amerikából - válogatás v. Pákh Imre műgyűjtő és a Békés megyei Munkácsy Mihály Múzeum gyűjteményéből" című kiállítás Győrött, a Xántus János Megyei Múzeum Vastuskós házában.
Győrött még soha nem volt ekkora, Munkácsy képeiből és személyes relikviáiból összeéállított tárlat látható: a múzeumban 34 képpel és közel félszáz emléktárggyal, a mester személyes tárgyai, életútját, alkotói módszerét bemutató fotók stb. emlékeznek a festőre. A kiállított képek értékét közel 3,5 millárd forintra becsülik, de azok mellett tehát számos relikvia tudósít a világhírű mester életéről, amelyek közül az egyik legkülönlegesebb Munkácsy Mihály párizsi világkiállításra szóló fényképes belépője.
A tárlaton megtekinthető az Ásító inas című festmény s a most először kiállított Férfiporté című alkotás is, amely a közelmúltban került Pákh Imre gyűjteményébe. Schererné Csécs Terézia, a múzeum igazgatóhelyettese szerint az alkotás különlegessége, hogy az elsőként Győrben kiállított Férfiportré egy bensőséges barátságot jelez, s valószínűleg egy francia zenészről készülhetett. A képaláírás szerint (monamé Julien) a festmény, feltehetően nem megrendelésre, egy Julien nevezetű személyről készült.
Az igazgató-helyettes kiemelte: a látogatók még egy különleges meglepetésre is számíthatnak, áprilisban ugyanis újabb Munkácsy-kép is érkezik Győrbe, amelyet a szakemberek még most is restaurálnak, és azonosságát is titkolják. Schererné Csécs Terézia szerint a megnyitó óta egyre többen keresik fel intézményüket, s a múzeumban 2009. április 4–július 5. között több tízezer látogatóra számítanak.
De miért is lehet érdekes ma Munkácsy - teszik fel a kérdést a tárlat oldalán. "Azok az információk, amelyeket a művekről olvashatunk le, talán a más területeken szerzett tudás pillanatnyi mozgósítása nélkül is képesek igen határozott, éles körvonallal megrajzolni annak a kornak hiteles képét. Hiteleset: tehát nem időhöz, helyhez, pillanatnyi politikai áramlathoz, divathoz köthetőt. Esetében is említhetjük azt a sokszor és túl sok területen használt, ezáltal elkoptatott közhelyet, miszerint mikro- és makrovilágunk rejtélyét kutatta, és való igaz, az általa konstruált megoldókulcsokat (a pályáját jellemző tartalmi sokféleségre gondoljunk) igen eredményesen alkalmazta, hogy megismerjen és megismertessen emberit és istenit, egy kicsit más, némiképp sajátos aspektusból.
A legnagyobb könnyedséggel él a festészeti műfajok közti átjárhatóság lehetőségével a szociális és társadalmi érzékenységgel átitatott kritikai realizmustól indulva a vallásos élményt (is) jelentő, pátosszal, sok-sok érzelemmel, de a tárgy iránti feltétlen tisztelettel festett táblák világáig jutva. Figuráit közérthetően beszélteti, ismeri és kihasználja a mozdulatban és a mimikában rejlő lehetőségek tárházát. Nyelvezetét a tárgyalandó kérdés jellegéhez igazítja, a pszichológiai mélységektől ábrázolásmódja az elsősorban a szemet kényeztető "szép" bemutatásának tartományáig ível, s alkotói szándéka szerint és okán pályája lezárultáig folyamatos mozgásban van e két végpont között."
A kiállítással kapcsolatos hasznos és aktuális tudnivalók, hírek, és a Széchenyi tér felújítása miatt a lehetséges megközelítési útvonalak az intézmény oldalán érhetők el.
Információ és jegy előrendelés, csoportok bejelentkezése:
Tel: 96/524-888, 06-20/479-2728 (hétfőtől péntekig, 10-18 óráig)
E-mail: [email protected] címen