Tévében az ördög szajhája
2008. november 28. 08:47
Új sorozat készült az angol polgárháborúról: a brit nézők a Channel 4 csatornán mostanában láthatják a The Devil's Whore (Az ördög szajhája) című minisorozatot, amely négy részben eleveníti fel az igencsak mostohán kezelt időszak főbb eseményeit.
A káosz érkezett el a Földre - gondolhatja a néző, aki belepillant a sorozat eddig adásba került részeibe, hiszen a kosztümös drámák megszokott kereteit félelmetes látomások, szokatlan kamera-beállítások, és kegyetlen tekintetek fűszerezik. A történet pedig kivételesen újdonság: az időutazás jelenleg nem egy irodalmi adaptáción alapul, és a rendező, Marc Munden is ehhez igazodva próbálja lefesteni a 17. századi Anglia apokaliptikus világát.
A tévészéria egy kitalált nő, Angelica Fanshawe életét meséli el, aki élete során mind I. Károllyal, mind Oliver Cromwellel találkozott, és jelen volt a polgárháború legfontosabb eseményeinél. A széria első részének kezdete igencsak baljós: egy katolikus pap akasztása, és a főszereplő anyjának apácasorba állása után magát az ördögöt is láthatjuk, aki egy borzalmas viharban jelenik meg egy fa ágán.
A sorozatot író Peter Flannery szerint a korszak megértése nagyon fontos az európai forradalmak szempontjából, hiszen a a Martine Brant történésszel közösen megírt szériából kiderül, hogy nagyon sok olyan eszme felszínre került, amely még ma is problémákat jelent. Cromwell uralma így szerinte „egy proto-szovjet rendszer volt”. Ez persze a leginkább Anglia királyának volt katasztrofális, aki egyébként a sorozatban is kulcsszerepet tölt be. Peter Capaldi, az uralkodót életre keltő színész szerint I. Károly egy reneszánsz herceg volt, aki azonban rosszkor volt rossz helyen, hiszen az országban akkor balkáni viszonyok uralkodtak.
A történeti hitelesség kérdése kapcsán a Daily Telegraph és a Guardian angol lapok is egyértelműen fogalmaznak: bár a széria megkerülhetetlenül torzítja a történelmet, azt mégsem annyira nyíltan, és erőszakosan teszi, mint a BBC2 és a Showtimes vállalkozása, a Tudorok. Ez látszik is a képeken is, hiszen az a leginkább Vermeer és Rembrandt festményeihez hasonlít.
Bár a forgatási helyszínek nem voltak autentikusak, a többi részletre gondosan próbáltak ügyelni: így a forgatókönyv megírásakor Brant és Flannery sokszor a Biblia szóhasználatát vette át, hiszen szerintük a korszakban nagyon sok idézetet használhattak a szent könyvből.
A legkomolyabb kihívást azonban a polgárháború ütközeteinek a bemutatása igényelte, hiszen azokat a kis képernyőn, és alacsony költségvetésből szinte lehetetlen lenne élvezhetően ábrázolni. Ez derült ki a BBC 20 évvel ezelőtti, Sword Divided című vállalkozásából is, ami azonban már akkor is igencsak szegényesen hatott. Most megpróbáltak ezen felülemelkedni, és új fényben, a digitális effektek segítségével megeleveníteni azt a világot.