A tengeri utasszálítás királynője: 35 éve pusztult el a Queen Elizabeth
2007. január 9. 15:00
<
A világ legnagyobb hajói
A Queen Elizabathet egy floridai kikötőben nyitották meg a nyilvánosság előtt, de a továbbra is veszteséget termelő hajót az év végén a helyi hatóságok a tűzveszély miatt bezáratták. 1970-ben egy hongkongi üzletember, C. Y. Yung tulajdonába került, aki úszó egyetemmé kívánta átalakítani.
Utódát, a Queen Elizabeth II-t 1967-ben bocsátották vízre, az ünnepélyes alkalommal II. Erzsébet királynő ugyanazt az arany ollót használta, amelyet anyja 1938-ban. A QE2, amely 1995-ben tette meg ezredik útját, Mike Oldfield brit rockzenészt egy teljes album megírására ihlette. Ezt a hajót 1994-ben egy német gyárba adták be nagyjavításra, de a 30 millió fontot felemésztő rekonstrukció katasztrofálisan sikerült. A javítás utáni első úton az utasok tucatjainak kellett közös helyiségekben aludniuk, mivel a lakosztályok mennyezetei leszakadtak, a vízcsövek eltörtek, a vécék öblítőinek tartalma a használókra zúdult, s mire a hajó New Yorkba ért, olyan állapotba került, hogy az amerikai parti őrség biztonsági okokból jó ideig nem engedte kifutni. A QE2 ma turistákat visz világkörüli utakra.
A világ legnagyobb hajója címért folyó versenyben nehéz igazságot tenni, hiszen különböző szempontok alapján egyszerre többen is maguknak követelik. A teherszállítók közül a Knock Nevis elnevezésű olajszállító magaslik ki, amely 458 méter hosszú, vízkiszorítása pedig 260 851 regisztertonna. Az utasszállítók közül a büszke cím jelenlegi birtokosa a Karib-tengeren szolgálatot teljesítő Freedom of the Seas, amely 339 méter hosszú, vízkiszorítása 160 ezer tonna, a 3634 utas kényelméről 1400 fős személyzet gondoskodik.
(Múlt-kor/MTI)