Futballtörténelem plakátokon keresztül a Várkert Bazárban
2024. június 24. 13:20
Egy focimeccsnek két félideje van, a Minden idők focija kiállításnak ezzel szemben három része. De ezen a hosszabbításon izgalomra semmi, vizuális élvezkedésre annál több az ok. A labdarúgó-Európa-bajnokság alatt látogatható két szabadtéri és egy kiállítótéri tárlat az első hazai középkezdéstől mutatja be a magyar foci múltját és jelenét. A Kultúra.hu kiállításajánlója.
Két félidő a moziban
Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) emeleti dísztermének padlóján focipálya-mintájú a szőnyeg, rajta az ide-oda húzott nyilak a 2000-es évek első évtizedének Nagy Szent Mágnestábláját idézik. A vonalak azonban nem ad hoc módon futnak faltól tárlóig. De ennyire ne rohanjunk előre, mert ahogy játszani, úgy kiállítást nézni is stratégia mentén érdemes.
Mint azt Sulics Fruzsina, az OSZK Térkép-, Plakát- és Kisnyomtatványtárának kutatója megjegyzi, a kezdeti időkben épp egy meccs hosszúra, azaz 90 percre tervezett játékfilmek történelmi forrásnak is kiválók, így általuk akár egy évszázad kulturális-társadalmi változásait is végigkövethetjük.
Az időutazás A 11 ördög című 1927-es némafilmmel kezdődik, amelyet Korda Zoltán rendezett Németországban. A következő emblematikus focifilmek, Keleti Márton rendezései nem csupán szórakoztató céllal készült alkotások.
A Munkára, harcra kész tömegsportmozgalom népszerűsítését szolgálta az 1951-es Civil a pályán, de az 1957-ben bemutatott, nézettségi rekordokat döntő A csodacsatár is magán viseli a filmes sematizmus jegyeit, igaz, itt a szatirikusan bemutatott futballbolondéria enyhíti a propagandát.
A kiállításon látható A csodacsatár eredeti, 1956-os bemutatójára tervezett plakát is, rajta Puskás Ferenc és Méray Tibor nevével.
Őket azonban a disszidálás miatt el kellett távolítani a filmből: a forgatókönyvíró törlését még egyszerűen meg lehetett oldani, Puskás jeleneteit viszont újraforgatták Hidegkuti Nándorral.
A társadalmilag pattanásig feszült korszakot dolgozza fel Kósa Ferenc 1981-es filmje, A mérkőzés is, amely tragikus gyilkosságok története. Itt is van egy izgalmas plakát, Zelenák Crescencia munkája, és itt sem hiányzik a kontextus, például a koholt vádak alapján kivégzett újpesti focista, Szűcs Sándor, a kor talán legjobb középhátvédjének élettörténete.