VIII. Henrik kedvenc hajójának baktériumproblémája van, de most azonosították a forrását
2021. november 3. 09:12 Múlt-kor
Hogy mentsünk meg egy hajót?
1971-ben búvárok találták meg a Mary Rose-t a Solent, a Nagy-Britannia és a Wight-sziget közti szoros mélyén, és a következő évtizedekben több mint 500 búvár és kutató dolgozott a hajó feltárásán, egyesével emelve ki a leleteket.
Végül 1982-ben egy szakértői csapat emelte a felszínre a hajótestet, amelynek mintegy a fele még ép volt. Polietilén-glikolos (PEG) kezelésnek vetették alá, ami stabilizálta a vízzel átitatott faanyagot és megelőzte a kiszáradáskor fellépő zsugorodást.
A vízzel átitatott fa állapota azonban a kezelés után is romolhat. Az új kutatás felfedte, hogy a kéntermelő baktériumok továbbra is jelen vannak a faanyagban, és ahogy a PEG idővel lebomlik, maga is káros savakat hagyhat hátra.
„Akár több tonnányi baktérium és PEG-bomlástermék lehet a Mary Rose fájában, ami nyilvánvalóvá teszi a probléma léptékét” – írják a szerzők.
A kutatáshoz egy öt centiméteres mintát vettek a hajótestből, amelyet aztán kisebb darabokra vágtak röntgensugaras és pásztázó elektronmikroszkópos (Scanning Electron Microscope, SEM) vizsgálatokhoz.
A fában található vegyületek atomi struktúráiból származó szóródási mintázatok elemzésével baktériumok által termelt, vas-szulfid alapú nanoszerkezeteket fedeztek fel, melyek az oxigénnel reakcióba lépve savakat képesek formálni.
„Az eredményeink felhívják a restaurátorok figyelmét ezekre az eddig ismeretlen lerakódásokra, és kiterjesztik az állapotromlást előidéző anyagok kutatását” – mondta Cussen. „A potenciálisan káros fajok szerkezeteinek ismerete lehetőséget teremt a jövőbeni eltávolításukra szolgáló célzott kezelések kialakítására.”
A kutatási eredmények október 27-én, a Matter folyóiratban jelentek meg.