Előkelő egyiptomi papnő múmiáját rejtette a 150 évig üresnek hitt szarkofág
2018. március 28. 09:54 MTI
A Sydney Egyetem 150 éve szerezte meg a koporsót, ezután több szakértő is azt állapította meg róla, hogy üres. A feljegyzésekben az állt, hogy a koporsó csak törmeléket tartalmaz, ezért másfél évszázadon át egyszer sem vizsgálták újra.
Különleges múmiát rejthet az a 2500 éves egyiptomi fakoporsó, melyről 150 éve kijelentették, hogy üres - állapították meg ausztrál kutatók. A Sydney Egyetem 150 éve szerezte meg a koporsót, ezután több szakértő is azt állapította meg róla, hogy üres. A feljegyzésekben az állt, hogy a koporsó csak törmeléket tartalmaz, ezért másfél évszázadon át egyszer sem vizsgálták újra.
Tévedésükre csak az elmúlt évben derült fény, amikor újabb kutatók elmozdították a koporsó fedelét. Azt remélték, hogy legalább néhány csontra vagy kötözőanyagokra bukkannak, ehelyett felfedezték egy múmia oszladozó maradványait. A maradványok nagyon rossz állapotban voltak, valószínűleg sírrablók miatt, akik ékszerek és amulettek után kutatva rongálták meg a testet - véli Jamie Fraser, a Sydney Egyetem Nicholson Múzeumának kurátora.
A felfedezés különleges lehetőséget teremtett a szakértőknek, hogy tanulmányozzák a múmiát. A teljes múmiákat ugyanis többnyire érintetlenül hagyják, ami korlátozza tudományos hasznukat.
A hajdani ember étrendjére, betegségeire és életmódjára vonatkozó kérdésekre kaphatunk választ, megismerhetjük, hogyan élt és miben halt meg - mondta Fraser.
A felfedezés jelentőségét növeli, hogy a maradványok egy előkelő nőé lehetnek, aki olyan korban élt, melyről viszonylag keveset tudni - tette hozzá Fraser. A hieroglifák szerint a koporsóban elhelyezett test egy Mer-Neith-it-es nevű nőé lehetett, aki a szakértők szerint papnő volt Kr. e. 600-ban. A szarkofág így a 26. dinasztia idejéből, a Kr. e. 664 és 525 közötti időszakból származik. Ez volt az utolsó olyan korszak, amikor az országban ősi egyiptomiak uralkodtak. „A hieroglifákból tudjuk, hogy Mer-Neith-it-es az oroszlánfejű istennő, Szehmet templomában dolgozott. A hieroglifákból, a mumifikálás módjából és a koporsó stílusából következtethetünk arra, hogyan működött Szehmet temploma.”