Karl Benz szabadalmaztatta a gázpedált, a kuplungot, a sebességváltót, valamint a gyújtógyertyákat is
2025. február 12. 20:26 Múlt-kor
Karl Benz eleinte órák megjavításával foglalkozott, ám a későbbiekben sikerült megvalósítania nagyratörő terveit. A hátráltató tényezők ellenére is, ő lett az automobilok atyja, és alapjaiban forradalmasította a gépkocsigyártást.
Benz szegény körülmények között élt, lakatosnak készült, majd az első modern gépkocsi technika megteremtője lett. Már fiatalon kitűnt tehetsége és különös érzéke a mechanikához.
Nehéz kezdet
Karl Benz 1844-ben született, a viktoriánus ipari és technikai változások kezdetén. Szegényes körülmények között töltötte gyermekkorát, ugyanis édesapját korán elvesztette. A nehéz évek ellenére édesanyja megteremtette számára a tanulás lehetőségét, amelyet Karl Benz ki is használt.
Az egyetem elvégzése után a saját lábára állt: egy másik mérnökkel együtt vasöntödét alapítottak. Azonban nem ment könnyen a vállalkozás, ugyanis August Ritter megbízhatatlan partnernek bizonyult. Karl Benz jegyese hozományát használta fel arra, hogy kivásárolja Rittert, amivel megmentette a vállalkozását.
Az első gépkocsi 1885-ben
Bertha Ringer először segítette jövendőbeli férjét. 1869-ben találkoztak először, a közös érdeklődés miatt hamar megkedvelték egymást. Az esküvőre 1872-ben került sor. A gyermekáldás sem maradt el: öt év alatt három gyermekük született, akiket még a későbbiekben ketten követtek.
Karrierje is felívelőben volt, ugyanis Karl Benz a gépkocsialkatrészek megtervezésével szerzett nevet magának. Ő szabadalmaztatta többek között a gázpedált, a kuplungot, a sebességváltót, valamint a gyújtógyertyákat is.
Úgy érezte, hogy a teljes-mértékű kibontakozást csak saját vállalkozás keretében érheti el, ezért 1883-ban megalapította a Benz & Cie-t.
Az automobil atyja
Idővel Karl Benz sikeresen megvalósította a nagy álmát, megépítette az első automobilt, amelyet 1886. január 29-én szabadalmaztatott. Nagy változást hozott a korábbi, lovak által vontatott kocsikhoz képest, kerekei sem fából készültek, de a belsőégésű motor volt az igazán forradalmi újdonság.
Természetesen ez a gépjármű eléggé eltért a ma ismert kocsiktól, a kerekeken kívül első ránézésre nem látni szembetűnő hasonlóságot. A motor az automobil hátuljában helyezkedett el, valamint a kormány majdnemhogy a két utas között volt.
Benz korabeli ábrázolás
Bertha Benz végig támogatta férjét, ám nemcsak lélekben, hanem gyakorlatban is segített a különböző folyamatokban. Így nem csoda, hogy 1888-ban Bertha Benz lett az első ember a világon, aki hosszútávon vezetett gépkocsit. Két fiát is magával vitte, pedig nem volt jogosítványa – Karl Benz is csupán néhány nappal azelőtt szerezte meg az övét, amely a világon az első volt.
Az évek során különböző fejlesztéseket hajtottak végre Benzék, és új típusú autókat is gyártani kezdtek. A századfordulóhoz közeledve egyre nagyobb igény lett az automobilra, amihez alkalmazkodniuk is kellett: tömeggyártásra kellett átállniuk.
Karl Benz élete végére látta találmánya térnyerését. Gottlieb Daimlerrel nem ismerték egymást, hiába voltak honfitársak és dolgoztak egyidőben mindketten autókon – Daimler a Mercedes alapjait tette le. A sors már csak Daimler halála után hozta őket közös útra: 1926-ban létrejött a ma is ismert Mercedes-Benz. Karl Benz 1929-ben, 85 évesen hunyt el.