Nagy Sándor: a történész a film mögött
2004. december 1. 12:54
A Nagy Sándor életéről december elején a hazai mozikban is látható új történelmi film történésze szerint a film eléggé jó megoldásokkal él, de buktatókat is magában hordoz.
Történész a filmgyártásban
| ||
|
"Mindenképp fontos az a szempont, hogy Oliver nem egy dokumentumfilmet készített, hanem egy epikus drámát, és ez a dráma szokatlan módon gyökerezik a történelemben. Teljességre törekszik, és minden szempontból körül akarja járni a témát. A szereplők történelmi személyeket jelenítenek meg, ám mégsem a történelemkönyvből ismert módon. Egy drámában az ismert történeti eseményeket újra kell alkotni és úgy kell azokat variálni, hogy a film keretein belül túlmutassanak az egysíkú feldolgozáson, bár még így sem lehet olyan komplex, mint a múlt."
A szakértő szerint a konkrét eseményekhez való ragaszkodás unalmassá teheti a filmet, ám szerinte Stone sikeresen kerülte ki ezt a csapdát. A film kritikusai szerint viszont éppen ellenkezőleg: Stone képtelen volt egységes kompozícióba szerkeszteni az eseményeket, mégpedig a hitelességhez való túlzott ragaszkodás miatt.
A produkció tervezésének kezdetekor a kellékesek, a díszletekért, fegyverekért és egyéb dizájn-elemekért felelős szakemberek az Oxfordi Egyetemen Foxot és régész társait keresték fel: "Egymás után repkedtek a kérdések, és hónapokon át kutattunk mi is, hogy válaszolhassunk nekik: a kor állatáldozási szokásaitól kezdve az ágyak és a sisakok formájáig. Sokszor inkább azt javasoltuk a filmeseknek, hogy vonjanak be más szakértőket is, illetve olvassanak utána a témának."
Számos ponton azonban a történészek sem boldogultak: a film színvilágának és a korabeli hangulatnak a megteremtését ezért teljes egészében a grafikusokra és látványtervezőkre bízták, ám Fox azt a tanácsot adta nekik, hogy használják fel a rendelkezésre álló kevés számú illusztrációt. "A kosztümök és díszletek esetében nincs semmi konkrét adat, így főleg a fantáziánkra hagyatkoztunk, mert semmi "hiteles" nem maradt fenn abból a korból" - mondta el Fox.
A tervezés során a történész segített például az elefántok harci szerepének tisztázásában is, ám ezek tényleges megjelenítése végül a film illusztrátoraira várt, mivel az indiai elefántokat egyáltalán nem ábrázolták harci elefántként ebben az időszakban.
A katonák felkészítése és a csatajelenetek megtervezése volt a legkeményebb feladat a történész számára, azonban itt nem várt segítséget kapott: "A hadsereg kiképzése során Dale Dye kiképző százados gondosan elolvasta a könyvem, és másokkal is sokat konzultált. Gyakran beszéltem vele én is, és végül történészeket is megszégyenítő felkészültségre tett szert az ókori hadviselésben."
A történész Colin Farrellel |
"A legnagyobb élmény számomra persze maga a forgatás volt" - vallotta be az Archeology magazin számára adott interjúban Fox. "A marokkói sivatagban a gaugamelai csata forgatásán és a thaiföldi dzsungelben az elefánt-csatában magam is az élvonalban lovagoltam Nagy Sándor oldalán. Ám ezen kívül ott voltam a Shepperton és a Pinewood stúdiókban is a több hónapos előkészítésen és az utómunka során. Oliver újabb és újabb ötletekkel és és elképzelésekkel állt elő; nem hiszem, hogy egy történész valaha is ilyen mértékben jelen lett volna egy film elkészítésében."
A színészek többsége szintén olvasta Fox könyveit és forgatás során folyamatosan konzultációra jártak.