Az elveszett oltár fosztogatói
2003. november 4. 13:51
Több éves nyomozómunka, bandaháborúk és drogbárók közepette a régészeknek sikerült megszerezniük a maja kultúra egyik legértékesebb emlékét
<
Mintha Spielberg rendezte volna
Cancuén régen.... |
A társánál jobb állapotban megőrződött oltárt az esőzések mosták ki a talajból. A lehetőséget kihasználva, egy műkincsrabló-banda szerezte meg a kincset, és újra elásták az őserdőben.
Mint azt Demarest, a Cancuén városnál folyó ásatások vezető régésze a Los Angeles Times-nak elmondta, ezután a banda felajánlotta az oltárt egy helyi drogbárónak, de az mindössze négyezer dollárt ajánlott fel a műkincsért. A banda ezt az ajánlatot visszautasította, de a drogbáró nem fogadta el a visszautasítást.
Szabályos bandaháború alakult ki az őserdőben. Mint a legjobb kalandregényekben, a rablók és a drogbáró emberei csatároztak az oltár rejtek helye körül, de a rablóbandán belül is összekaptak és irtották egymást. Egy közeli falu lakói megelégelték a lassan népirtássá fajuló harcokat és értesítették Demarest, aki akkor már 21 éve vezette a Cancuén városában folyó feltárásokat. Demarest bevonta a Guatemalai hatóságokat, akik egy katonai egységgel lecsaptak a banda táborára.
A rablókat egytől-egyig elfogták, vagy megölték a több órás tűzpárbajban, de hiába: az oltár közben vevőre talált és elszállították őserdei rejtekhelyéről. Tovább folyt a nyomozás, míg végül egy műkincskereskedőnél bukkantak a 270 kilós kőoltárra.
A kalandos úton megtalált oltár új fényt vethet a maja kultúra végének időszakára. Az oltáron ugyanis Cancuén utolsó és legnagyobb uralkodója látható, ahogy egy másik maja uralkodóval labdajátékot űz. Ez a rituálé a maja városok közti szövetségre utal.
" A második oltár régészeti szempontból fontosabb, mint az 1915-ben található: a feliratai szerint Taj Csan Ahk uralkodó jelentősen megnövelte birodalmát, szövetségeket kötött mialatt a maja kultúra többi centruma már hanyatlásnak indult." - mondta Demarest.
....és a komplexum ma. |
A régészek korábban több okból nem fordítottak figyelmet a lelőhelyre: nincs a közelben maja templom, márpedig a fontosabb maja városokban mindenhol van, s az egyúttal jelzi a közelben lévő sírokat is. Demarest szerint azonban itt talán a barlangokba temetkeztek, s maga a természet volt a kultikus szertartások színtere, ráadásul az építmény szerkezete és művészi kivitele is eltér a szokásos maja ízléstől.