Nem versenyezne a Wikipédiával az Encyclopaedia Britannica
2009. január 28. 07:42 MTI
Elindult a 240 éves Encyclopaedia Britannica online kiadásának frissített változata, amely más netes projektek tapasztalataiból is okulva, a felhasználói közösség szócikkírói közreműködésére épít.
„Egyáltalán nem akarunk elwikipediásodni, és nem is fogunk” – szögezte le Jorge Cauz, a világenciklopédiát kiadó vállalat elnöke az 1768 óta épülő tudástár legutóbbi átalakítása kapcsán, amelynek eredményeképpen az online kiadás olvasóiból szerkesztő lehet. A felhasználók továbbírhatják, kiegészíthetik a szócikkeket, és újakat is írhatnak, cserébe a dicsőségért, hogy a nevük bekerül a tekintélyes enciklopédia szerzői közé.
A következő hat hónapban szócikkértékelő alkalmazással is bővül az előfizetéses elven működő portál, és felkerül a bő négyezer fős hivatásos szakértői gárda névsora témák szerint csoportosítva, hogy az olvasók pontosan tudják, kihez fordulhatnak kérdéseikkel.
A felhasználói közreműködés termékeit a szerkesztőség tudós munkatársai ellenőrzik és értékelik. „Nem írhat akárki akármit, megvizsgáljuk az információk hitelességét, és közlés előtt valamennyi anyag átmegy a szerkesztési folyamaton” – mondta az amerikai kiadóvállalat vezetője. A szócikkek mellett - a Wikipediához hasonlóan – ott lesz a laptörténet, amelyen nyomon követhető, hogy miként alakult a szöveg és pontosan ki eszközölte a változtatásokat.
A napi 1,5 milliós látogatottságú Britannica-portál „népszerűségben valóban elmarad” a Wikipediától, amelyet naponta közel 6 millióan olvasnak, „de mi nem is akarunk bulvártermékké válni. Más fából faragtak minket, és a közönségünk is más” – mondta Cauz. „Az Encyclopaedia Britannicát széles körben használják az akadémiai szférában. Igen sok elitegyetemnek van hozzáférése, és mi azoknak a szakértőknek a tudását akarjuk becsatornázni, akiknek van mondanivalójuk és emelhetik az enciklopédia minőségét.”
Az újítást a felhasználói visszajelzések ösztönözték. „Azt tapasztaltuk, hogy az olvasóközönség részt akar venni a Britannica szerkesztésében. Rengeteg levelet kapunk előfizetőktől, akik tanácsokat adnak, hogy miként lehetne javítani a szócikkeken és hogyan lehetne kigyomlálni a hibákat” – mondta az amerikai üzletember, aki szerint a növekvő olvasói aktivitás a jövő zenéje. „Azt gondolom, hogy a jövő valószínűleg az olvasó és a szerkesztő szimbiózisáról fog szólni a média valamennyi szegmensében” – mondta Jorge Cauz a The Times című londoni lap online kiadásában megjelent beszámoló szerint.