Szabályokat szeg a 20. századi avantgárd
2008. január 3. 15:00
"Szabályokat szegve" a címe annak a 2008. márciusig nyitva tartó kiállításnak, amelyet a londoni British Libraryben a 20. század első felének avantgárd törekvéseiről rendeztek.
<
Nem véletlen az sem, hogy éppen 1936-ban, a korszak végén jelenik meg Walter Benjamin alapműve, A műalkotás a mechanikus reprodukció korában, amely már előjelzi az "egyszeri és megismételhetetlen műalkotás" mítoszának végét, ugyanis az avantgárd folyóiratai és almanachjai kezdik el közzétenni számos kortárs művész, Henri Matisse, Vaszilij Kandinszkij, Paul Klee és mások alkotásainak reprodukcióit. Külön érdeklődésre tarthat számot James Joyce utolsó regényének, a Finnegan ébredésének jegyzetei és korrektúrapéldánya és Moi Ver litván származású fotóművész 1930-as párizsi albuma.
A British Library kiállítása oktató szemléletű, külön részleget biztosít a plakátoknak, a hangzó költészetnek, a vizuális és totális művészetnek, az új médiumoknak, valamint az avantgárd történetének fontos városaiig, Barcelonától Szentpétervárig. A tárlatot a szovjet avantgárd csoportok feloszlatásával, és a helyére lépő sztálinista szocialista realizmussal, valamint a hitleri Németországban a nemzetiszocialista eszme által "elfajzott művészetnek" titulált alkotásokkal zárják.
A kiállítás négy hónapja alatt többféle műhelymunkára is sor kerül a British Libraryben. Előadásokat tartanak diákoknak, tanároknak az avantgárdmozgalmak történelmi-társadalmi hátteréről, lehetőség nyílik arra is, hogy a látogatók kipróbálják a korszak különböző játékos írói technikáit, amelyek segítségével saját műveket is alkothatnak.
(Múlt-kor/MTI)