Gatyába ráznák a brit töriórákat
2007. május 14. 11:00
Amerikai mintára, személyes történetek bemutatásával oktatná a történelmet a korábbi brit külügyminiszter, Jack Straw.
Jack Straw, a brit Alsóház vezetője nemrég azt indítványozta, hogy Angliának a nemzeti identitás építésében követni kellene Amerikát, ahol az ország történetét egyes személyek éltén keresztül ismerik meg. A gyerekeknek így Straw szerint mindenképp ismerniük kellene az ország legfontosabb eseményeit: a Magna Cartát, a polgárháborút, a Jognyilatkozatot, a szavazati jogért folyó harcot és a második világháborút, hogy jobban megérthessék Nagy-Britanniát, és a különböző etnikai csoportok ezáltal közelebb kerülnének egymáshoz.
Trident, trikolór és Trianon, avagy problémák a magyar törioktatásban |
"Ez a kormány annyira felhígította a tananyagot, hogy a gyerekeknek alig van esélyük az angol történelem megismerésére. A mostani iskolások tudatlansága elképesztő. Jack Strawnak igaza van abban, hogy felvetette a sürgős odafigyelést igénylő témát, de ez túl kevés, és túl későn jött. A jelenlegi tanterv alig tartalmaz kötelező történelmi témákat, és egyáltalán nem segíti a Jack Straw által javasolt elbeszélő történetmesélést."
A kérdést nehezíti, hogy 2002-ben bevezették a kötelező állampolgári ismeretek tantárgyat, így akkortól annak keretében kell tanítani az "angol értékeket", mint például, a szólásszabadságot, a jogrendet, a kölcsönös toleranciát és az emberi jogokat. A történészek szerint ez a lépés sok iskolában teljesen száműzte a történelmet az órarendekből.
"Jack Straw képmutató. Ez a kormány szorította annyira háttérbe a történelemoktatást, hogy majdnem teljesen eltűnt a tantervekből" - állítja Sean Lang, a Történelmi Társaság tiszteletbeli titkára.