Primitív szentképeken másolják az ibériai barokk mesterét
2007. április 3. 15:30
<
A spanyol Raffello
Utolsó éveiben az augusztinusok s az elaggott papok otthona számára dolgozott. Ez utóbbi művei révén egy időben az európai festészet egyik legnépszerűbb alkotója volt, sokáig spanyol Raffaellónak nevezték. Stílusában a spanyol realista hagyományok a késő itáliai reneszánsz megszépítő tendenciáival keverednek, kései képein már a rokokó elemeit is megtalálhatjuk. Oltárképein sevillai népi típusokat ábrázolt egyszerű emberi környezetben s csendéletszerű részleteket is megjelenített.Népszerűségét szűkebb hazájában, Andalúziában senki sem érte el. Képei egyebek között a párizsi Louvre, a firenzei Pitti, a madridi Prado és a szentpétervári Ermitázs múzeumokban láthatók. Több művét, így A kis Jézus kenyeret osztogat a zarándokoknak, a Menekülés Egyiptomba, A Szent család a kis Keresztelő Szent Jánossal és Férfiképmás címűeket a budapesti Szépművészeti Múzeum őrzi, ezek az alkotások az Esterházyak révén kerültek hazánkba.
Murillo szentjeit és Jézuskáit rózsaszín pára vonja be, soká tartó hírnevét bájos gyerekalakjai révén szerezte, de ma is az ő modorát követik a sokszorosított primitív szentképek. Székely András szerint, bár akaratlanul, ő hozta létre a 20. századi giccs egyik alapformáját. 2000-ben Budapesten 44 millió forintért kelt el Murillo A bűnbánó Madonna című műve, bár e kép eredetiségét vitatják.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma - Sajtóadatbank)