Exhumálták a leghíresebb kasztrált énekest
2006. július 17. 13:15
Exhumálták Farinelli - azaz Carlo Broschi, a XVIII. századi híres kasztrált énekes - földi maradványait, hogy tanulmányozásukkal megfejtsék csodálatos hangjának titkát.
Farinelli idejében ókori eredetű szokás szerint az énekesi pályára szánt fiatal fiúkat kasztrálták, hogy a mutálás elkerülésével megmaradjon gyermekhangjuk fekvése. A műtét nemcsak a hang mutálását akadályozta meg, hanem a hormonális változások - no meg a sok és intenzív éneklés - nyomán a bizonyos mellkasi elváltozásokhoz is vezetett, ez pedig rendkívüli technikai lehetőségeket nyújtott és különleges dinamikai hatásokat tett lehetővé.
A XVI. században kasztrált énekesek énekelték a pápai énekkarban a szoprán szólamokat, a legfontosabb szerepet azonban a XVII.-XVIII. századi itáliai operában kapták. Bár a műtét illegális volt, a mesés karrier reményében évente 4000 kisfiú került kés alá, ám közülük csak minden másodiknak sikerült érvényesülnie.
Carlo Broschi - aki Farinelli néven kora egyik legismertebb operaénekese volt - Nápolyban született 1705-ben. Rómában debütált 1722-ben, s pályafutása során számtalan európai operaház színpadán lépet fel: sokat szerepelt Bécsben, Velencében, Nápolyban, Milánóban, Londonban és Párizsban. Az énekest 1782-ben bekövetkezett halála után a bolognai temetőben helyezték örök nyugalomra.
A olasz tudósok Maria Giovanna Belcastro professzor vezetésével tanulmányozzák Farinelli csontvázát, választ keresve az énekes életével és halálával kapcsolatos kérdésekre - számolt be róla a BBC. Bevonnak egy akusztikust is, aki a gége és a hangszalag esetleges maradványainak vizsgálatával szándékozik több fényt deríteni arra, mi adta a kasztráltak rendkívüli hangterjedelmét- és erejét.
A csontokból DNS-mintákat is vesznek, hogy megállapítsák, mit evett és milyen betegségekben szenvedett Farinelli, ám a csontváz a kasztráltakra jellemző elváltozások tanulmányozása szempontjából is érdekes, a koponya alapján pedig a közeljövőben szeretnék rekonstruálni az énekes arcát.
(Múlt-kor/MTI)