A templomosokhoz vezet a terhes Madonnák rejtélye
2005. augusztus 2. 11:00
Egy olasz szerző új elméletében azzal a megdöbbentő feltételezéssel állt elő, hogy a nyugati művészet egyik legnagyobb rejtélyeként számontartott terhes Madonnákat ábrázoló festmények megjelenése a templomosok rendjének szétzavarásával függ össze.
Ki volt a titokzatos Madonna?
Bocsánatra várnak a templomosok |
A terhes Máriát ábrázoló képek története a korai reneszánsz idején kezdődik: a legtöbb alkotás az 1467-et megelőző 130 év során született Toszkánában. Az első ábrázolás Taddeo Gaddi, a kor ünnepelt művésze nevéhez köthető 1334 és 1338 között, míg az Arezzohoz közeli Monterchi temetőkápolnájában Piero della Francesca által festett kép jelenti a hagyomány csúcspontját. A terhes Madonnás képen a kultikus ábrázolás szerint egy anyát látunk lehangolt arckifejezéssel, akinek jobb keze a hasán pihen.
Egy múlt hónapban megjelent 40 oldalas könyvben a firenzei építész, művészettörténész, Renzo Manetti azt állítja, mindez nem a véletlen műve: "Firenze volt a templomosok egyik központja, a terhes Madonnák pedig a lovagrend 1312-es visszaszorítása után jelentek meg először" - mondta el a Guardiannek. "A reneszánsz tetőpontján a pápaság már kellőképpen gyengének tűnt, s többé nem volt szükség erre a titkos lázadásra" - folytatta az okfejtést.
"A szűz és a gyermek kompozíciók esetében a gyermek a bölcsességet, a tudást és az igazságot szimbolizálja. Ezek képek a kora-középkor óta jelen voltak az európai művészetben. Az ekkor megjelenő terhes Madonnák festményein azonban csak az időlegesen elrejtett igazság van jelen, mivel ezeken közvetlenül nem látható Krisztus" - mondta el Manetti.
De vajon mi volt az időlegesen elrejtett igazság szimbolikus értéke? A szerző szerint a titkos tudás birtokosai egyértelműen a pert és a kivégzéseket túlélő lovagok lehettek, bár a tudás mibenlétéről régóta folynak a viták. Ugyanez a kérdés került elő a Dan Brown által jegyzett sikermunkában, A da Vinci-kódban is, amely szerint a titok Jézus és Mária Magdolna házasságát, gyermekeit valamint vérvonalukat jelentette. A könyv, illetve korábbi elméletek alapján is jogos kérdés, hogy a terhes Madonnák vajon melyik Máriát ábrázolták: Szűz Máriát Jézussal, vagy Mária Magdolnát Jézus gyermekével? A gyakorló katolikus Manetti szerint ez csak a kiindulási pont, és a kérdés nem ilyen egyszerű. Sőt, A da Vinci-kód is a kora-keresztény írások "teljes félreértésén alapul".