Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

A lovaskocsik korában született, a szuperszonikus repülést is megérte az ifjabbik Wright fivér

2021. augusztus 19. 18:39 Múlt-kor

<

Áttörés és szkepticizmus

A kész repülővel ismét a Kill Devil Hillshez mentek, ahol a motor és a légcsavarok tesztelésével meglehetősen sok idő ment el. Végül 1903. december 14-én – éppen a Montgolfier fivérek 1782-es első hőlégballonos repülésének 121. évfordulóján – egy pénzfeldobás győzteseként Orville hajthatta végre az első repülést a Wright Flyerrel. Bár a repülőgép felemelkedett a 18 méteres indítósínről, mindössze három másodpercet töltött a levegőben, és földet érve kissé meg is sérült.

A kár helyrehozatala után három nappal később, 1903. december 17-én próbálkoztak újra, e napon már négyszer szálltak fel – mindketten kétszer –, az utolsó, leghosszabb repülés 59 másodpercig tartott, ez alatt Wilbur Wright csaknem 260 métert tett meg.

Orville-on kívül további öt szemtanú is jelen volt, egyikőjük, a parti őrség tagja készítette a híres fényképet, amely éppen a szerkezet aznapi első levegőbe emelkedését örökítette meg. A negyedik utat követően, miközben húzták vissza a kiindulási pontra, a Wright Flyert felborította a szél, és súlyosan károsodott: e napot követően többé nem is repültek vele, restaurálása után kizárólag kiállítási tárgy lett (ma a Smithsonian Intézet ad neki otthont).

A Wright-fivéreket világraszóló sikerük ellenére szinte kizárólag szkepticizmus fogadta: bár édesapjuk, miután megkapta táviratukat, értesítette a daytoni sajtót, azok nem voltak hajlandóak közölni a hírt, túl rövidnek tartva a repült távot.

Wilbur és Orville 1904-ben megépítette a javított, Wright Flyer II nevű példányt, ezzel már daytoni otthonuk közelében, egy Huffman Prairie nevű mezőn repültek, távol a sajtó figyelmétől. Az év végére mind Wilbur, mind Orville sikeresen hajtott végre öt percnél is hosszabb repüléséket, és teljes köröket írtak le a mező fölött.

Szabadalmi ügyvédjükre hallgatva egyre jobban titkolták tevékenységüket, ami azonban még több szkepticizmust eredményezett a külvilág részéről. A helyi és a nagy országos lapok is rendre szemfényvesztőknek nevezték a Wright fivéreket, a tudományos folyóiratok pedig arra hivatkozva nem foglalkoztak velük, hogy a hírlapok sem számoltak be róluk. A titkolózást jól tükrözi, hogy a Flyer II és Flyer III szerkezetekkel 1904 és 1905 folyamán végzett repülésekről csak a fivérek saját fényképei maradtak fenn.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A lovaskocsik korában született, a szuperszonikus repülést is megérte az ifjabbik Wright fivér

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra