Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》
A fekete Buffalo-katonák, akik átkerekeztek a Vadnyugaton

A fekete Buffalo-katonák, akik átkerekeztek a Vadnyugaton

2022. június 29. 19:20 Múlt-kor

<

A Vaslovasok nyeregbe szállnak

A kerékpár a 19. század elején bukkant fel, és a következő évtizedek során jelentős fejlődésen ment keresztül. 1897-re a csapatok ilyen módon történő szállításának ötlete már több kísérletet is látott. Bizonyos források szerint a porosz–francia háborúban a futárok és felderítők kétkerekű járgányokat használtak; Nagy-Britannia, Spanyolország és más országok tesztelték a kerékpárokat, és arra jutottak, hogy kiválóan alkalmasak felderítésre és különféle terepeken történő üzenettovábbításra. Ráadásul olcsóbbak és könnyebben karbantarthatóbbak voltak a korábban használt lovaknál.

Az Egyesült Államokban Nelson A. Miles altábornagy, a polgárháború és az indián háborúk veteránja vált a kerékpárok katonai használatának fő szószólójává. Követve a connecticuti Nemzeti Gárda híradósainak példáját, akik az amerikai katonaságban elsőként alkalmaztak hivatalosan kerékpárokat, Miles számos tesztre adott utasítást, amelyekkel az új közlekedési mód hatékonyságát próbálta felmérni, például kerékpáros stafétával továbbított üzeneteket Chicago és New York, illetve Washington és Denver között.

„A kerékpár kiemelkedően hasznosnak bizonyult a felderítésben az ország különféle területein, és célom, hogy a különböző posztokon állomásozó csapatok egy részével felderítési és menetgyakorlatokat végezzek” – írta Miles egy 1895-ös jelentésben.

Egy újonnan kinevezett, a West Point-i akadémiáról éppen kikerült hadnagy nem sokkal később egy szélesebb körű kísérletet javasolt. James A. Moss, a 25. gyalogezreddel Fort Missoulában állomásozó fehér tisztek egyike a Buffalo-katonákat küldte volna hosszú kerékpártúrára a nehéz nyugati terepen. Kérése, amivel a katonák és a kerékpárok tűrőképességét is tesztelni akarta, végül Miles asztalán kötött ki, aki 1896-ban jóváhagyta azt.

Miles támogatásával Moss mozgásba hozta a kerekeket a Vaslovasok számára. Több kerékpárgyártót is megkeresett, hogy felszerelést kérjen tőlük adományként. A később nagy sportszergyárrá fejlődő A.G. Spalding & Bros. hajlandó volt részt venni ebben, és egy népszerű modelljük továbbfejlesztésével megalkották a „Military Special”-t. A változtatások között szerepelt az úthibák okozta rázkódásokat elnyelő, erősebb első villa, a hosszú távú használatot kényelmesebbé tevő ergonomikus ülés, és a fém felnik. (A biciklik kerekei ebben az időben gyakran fából készültek, és az igénybevételtől sokszor eltörtek.)

Moss a katonák gyakorlatoztatását is szinte azonnal elkezdte, napi rendszerességű, egyre hosszabb és nehezebb kerékpárutakra vezetve őket. 1896 augusztusában a biciklis alakulat, Moss-szal együtt kilencen, a Fort Missoulától 440 kilométerre fekvő Yellowstone Nemzeti Parkba indult expedícióra. A gyakorlat jól sikerült, de nem volt mentes a nehézségektől. A katonák kerékpárja a felszerelésükkel együtt mintegy 35 kg-ot nyomott; haladásukat rossz időjárás, defektek és más meghibásodások hátráltatták; valamint a számos meredek emelkedőn feltekerés igen fárasztónak bizonyult a katonák egysebességes biciklijével. (A modern verseny- és túrakerékpárok akár 27-nél is több sebességfokozattal rendelkeznek, amelyek helyes beállítása segít legyőzni a legkülönfélébb terepeket.) Mindezek ellenére a 126 óra kerékpározás alatt összesen 1282 kilométert tettek meg.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A fekete Buffalo-katonák, akik átkerekeztek a Vadnyugaton

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra