Ritka gépmadarak Szolnokon
2011. március 31. 18:14 MTI
Különleges, Magyarországon párját ritkító, egyedülálló repülőgépek is helyet kaptak azon a tárlaton, mely csütörtökön a helyi repülőmúzeum új kiállítócsarnokának átadásával egy időben nyílt meg Szolnokon.
A új kiállítóhely lehetővé teszi az elmúlt hónapok során felújított négy ritka repülőgép-régiség, számos ismeretterjesztő dokumentum és repüléstechnikai eszköz méltó bemutatását - hangoztatta a repülőgéphangárból kialakított kiállítócsarnok avatásán Kovács Vilmos ezredes, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum megbízott főigazgatója.
Szólt arról is, hogy a most közszemlére tett anyaggal együtt egy híján félszáz repülőgép, helikopter és számos egyéb érdekesség várja immár a látogatókat a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhelyén. A létesítmény növekvő népszerűségét jól példázza, hogy az elmúlt évtized során megduplázódott a látogatók száma.
Az épület ünnepélyes felavatását követően Nagy András nyugalmazott alezredes, a múzeum vezetője rögtönzött tárlatvezetés keretében a Lufthansa-kék színben pompázó, német Messerschmitt Bf-108 "Tájfun" típusú repülőgéphez, vagy a háttérben szerényen meghúzódó Jak-12R, Jak-18, illetve Po-2 típusokhoz kapcsolódó, kifogyhatatlanul gazdag történeteivel egyik ámulatból a másikba ejtette közönségét.
Elmondta: az említett példányok közül a két Jak hosszú időn át egy raktárban várta sorsa beteljesülését. Így ezeket 17 esztendő után először láthatja a nagyközönség. Ráadásul a Jak-12R-ből hazánkban kizárólag ennek az egy példánynak a létezéséről tudnak. A típusnak ebből a változatából világszerte sincsen több 2-3 darabnál. Egyébként a másik két repülő sem tucatpéldány: a Jak-18-asból a szolnokival együtt mindössze kettő, míg a Po-2-esből három darab található határainkon belül. A Jak-18-as múltjából említésre méltó momentum, hogy ez volt az utolsó motoros repülőgép típus, amelyet Magyarországon (is) gyártottak sorozatban.
Ami pedig a rendeltetésüket illeti: a Jakokat egykor futár, illetve oktatógépként használták. A Po-2-esek azonban még náluk is univerzálisabbak voltak: az említett feladatokon túl ugyanis az éjszakai bombázástól az utasszállításon át egészen a mentésig, illetve permetezésig hihetetlenül sokféle célt szolgáltak.
Magó Károly zászlós, a létesítmény munkatársa elmondta: a mostantól bemutatóteremként használt hangár az elmúlt bő fél évben műhelyként is komoly szolgálatot tett a szakembereknek. A mintegy 22 ezer négyzetméteren elterülő Szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményének fő karbantartási időszakában, az ősztől tavaszig tartó holtszezonban itt végezték el ugyanis a kiállított gépek restaurálását.
A Po-2-es rekonstrukciójához ráadásul egy új kifejezés megszületése is kapcsolódik. Ez a "kapitalista szombat", melynek a múzeum dolgozói keresztelték el azokat az alkalmakat, amikor a repülők civil szerelmesei segédkeztek a matuzsálem szétszerelésében. Honorárium gyanánt az itt dolgozók a masinák előéletéről, valamint műszaki paramétereiről és képességeiről szóló érdekességekkel szórakoztatták az önkénteseket és kívül-belül bemutatták nekik a múzeum anyagát – idézte fel az újonnan átadott tárlat formálódásának emlékezetes mozzanatait Magó Károly.