Visszatér a kronológia a brit törioktatásba
2010. augusztus 4. 10:47 Bartek Dániel
Az angol történészek szerint a 21. században is nagy szükség lenne a '30-as évek történelemkönyveinek szemléletére és az általuk közvetített kronológiai ismeretanyagra.
Az utóbbi időben Nagy-Britanniában több vezető történész is követeli a történelemtanítás megreformálását, új alapokra helyezését. A szakma szerint ugyanis az utóbbi évtizedekben túl nagy hangsúlyt helyeztek a múlt egyes eseményeire. Álláspontjuk szerint a '30-as évek történelemkönyveinek szemléletét felújítva nagyobb kronológiai tudással kellene felvértezni a diákságot.
Követendő példaként említik a „Britannia története” címet viselő könyvsorozatot, amely első ízben 1937-ben jelent meg a szigetországban, és a királyság történetét kronológiai rendben tárgyaló köteteket, amelyek az ötvenes évekig az angol történelemoktatásban alapműveknek számítottak.
Kétségtelen, hogy az utóbbi évtizedekben a történelempedagógia a ködös Albionban is jelentős változásokon ment keresztül. Jelenleg a brit diákok csupán „mellékesen” tanulják az angol történelmi dátumokat, valamint az egyes uralkodóházak regnálásának idejét. Ehelyett a tanterv előírásai szerint a pedagógusoknak pusztán néhány alapvető eseményre kell összpontosítaniuk a nebulók figyelmét. A történelem ezáltal néhány kitüntetett téma részletesebb kifejtésére, mint például a rabszolgaság, az újkori munkásmozgalmak vagy éppen a második világháború történetére korlátozódik. A jelenlegi történelemoktatás ezzel tévúton jár − vallja számos neves brit történész, többek közt Tom Stacey és Niall Ferguson.
Ennek érdekében a kutatók egy része szeretné a két világháború közt népszerű hagyományos történelemkönyv-sorozatot „újraéleszteni”. Véleményük szerint ugyanis manapság is szükség van egy – természetesen aktualizált formában összeállított – kronológiai „vázra”, amelynek segítségével a diákok összekapcsolhatják és összefüggésükben, egységükben láthatják az önmagukban gyakran szingulárisnak, egyedinek látszó történeti eseményeket.