Megnyílt a viktoriánus világ mérnöki csodája
2010. március 16. 13:04 BBC News, The Daily Mail
145 év után első alkalommal vált látogathatóvá a múlt héten Brunel és fiának Temze alatti alagútja: a viktoriánus mérnöki teljesítmény csúcsát egykor a világ nyolcadik csodájaként emlegették.
1825 és 1843 között Marc és Isambard Brunel tervei alapján és vezetésével építették meg a világ első, hajózható folyója alatt létrehozott alagútját. A növekvő brit fővárosban ugyanis szükség volt egy háborítatlan összeköttetésre a Temze két partja között, ahol a teherkocsik nyugodtan közlekedhettek.
Kialakítására több sikertelen kísérlet is történt, és 1825-ben Marc Isambard Brunel vette át az építkezést, aki a pajzsos alagútépítés kikísérletezésével kezdett hozzá a munkálatokhoz. Mindez azonban még nem volt tökéletes, és mind a mérnök, mind több munkás beteg lett a folyamatosan beszivárgó víztől.
Amikor aztán 1826 áprilisában William Armstrong vezető mérnök is kidőlt, helyét Brunel alig 20 éves fia, Isambard Kingdom Brunel vette át. A fúrás során hetente alig 2,5-3,5 métert haladtak, és a vállalat ekkor úgy döntött, hogy boltokat és piacot rendeznek be a már kész részen, és látogatók is felkereshetik a helyszínt, hiszen ezáltal plusz bevételre tettek szert. Ez népszerűnek bizonyult: volt olyan nap, hogy 800-an ereszkedtek le a föld alá.
A projekt azonban lassan haladt, és 1827. május 18-án a betörő víz elárasztotta a 167 méteres alagutat. Brunel ekkor egy búvárharang segítségével ereszkedett a folyó mélyére, és agyaggal töltött zsákokkal tömték be a lyukat. A javítások, és szárítás után egy bankettel ünnepelték a sikereket, ám az öröm korai volt: 1828. január 12-én újra víz alá került az építmény, és akkor hatan haltak meg.
Az anyagi problémák miatt az építkezést bizonytalan időre leállították, és az alagutat befalazták. A folytatásra hét évvel később került sor, amikor Marc Brunel a kincstártól szerzett kölcsönt minderre. Persze ekkor sem volt könnyebb dolguk: a folyamatos árvizek mellett egyes alkalmakkor a feltörő metán gyulladt be, és égette ki az alagutat. 1841-ben aztán átértek a túlpartra, és akkor már csak az utak és lépcsőházak megépítése volt hátra az 1843. március 25-i megnyitóig.
A Wappinget Rotherhithe-tel összekötő, a folyó alatt 22 méterrel futó alagút szinte azonnal nagyon népszerű lett: a közel 400 méter hosszú építményt kivilágították, és a megnyitás utáni héten a korabeli tudósítások szerint London lakosságának közel fele megtekintette, és Viktória királynő is végigsétált rajta.
1869-ben aztán bezárták, és vasúti alagúttá alakították, és a kiépülő földalatti hálózathoz csatolták. Az aktuális megnyitásra a jelenleg is zajló felújítási munkálatok során került sor, amelynek végén az alagút a London Overground hálózat részeként üzemel majd.
A Wikipedia részletes bemutatója az építkezésről