Igor Sztravinszkij elveszettnek hitt művére bukkantak
2015. szeptember 10. 14:42 MTI
Igor Sztravinszkij (1882-1971) orosz zeneszerző egy fontos fiatalkori művére bukkantak a szentpétervári Konzervatórium kéziratai között több mint 100 évvel a zenemű megszületése után.
A Chant Funebre című gyászdalt Rimszkij-Korszakov orosz zeneszerző halálára 1908-ban komponálta Sztravinszkij. A 12 perces dalmű Sztravinszkij első olyan lenyűgöző szerzeménye, amelyet kora nagy zeneszerzőinek halálára írt. A zeneműnek az 1917-es bolsevik forradalom idején nyoma veszett, amit Sztravinszkij nagyon sajnált. "Már nem emlékszem a zenére, de emlékszem megszületésének gondolati gyökereire" - mondta később.
Natalja Braguinszkaja zenetörténész, Sztravinszkij -szakértő az AFP francia hírügynökségnek elmondta, hogy a Konzervatórium könyvtárának költöztetésekor bukkantak rá a páratlan zeneműre. A nem katalogizált kéziratok tömegében találtak egy kottát, amelyen Igor Sztravinszkij neve volt - tette hozzá a szakértő, aki régóta hiába kereste az intézmény archívumában a kéziratot.
A zeneművet egyetlenegyszer adták elő, 1909 januárjában, az orosz cári főváros konzervatóriumában. Sztravinszkij a zeneművet egyik legjobb szerzeményének tartotta. A Párizsban 1910-ben bemutatott, A tűzmadár című balettje előtt komponálta - mondta a zenetörténész. "A konzervatóriumból 1896 óta nem költöztettek el semmit, elképzelheti, milyen hatalmas nem katalogizált zenei anyagot rejt könyvtára. Valódi csoda ez a felfedezés" - magyarázta Braguinszkaja.
Igor Sztravinszkijt a XX. század egyik legnagyobb hatású zeneszerzőjének tartják. Nemzetközi hírnevet három balettje, A tűzmadár (1910), a Petruska (1911) és a Tavaszi áldozat (1913) című három balettjével szerzett, amelyeket Szergej Gyagilev híres társulatának írt. 1920-ban Franciaországban telepedett le, ahol a helyi művészeti élet kiemelkedő személyisége volt, majd az második világháború előtt az Egyesült Államokba költözött.