Hét alkotás meglepő rejtett üzenettel
2020. szeptember 8. 08:16 Múlt-kor
A sápadt olasz bankár
Narancsok az ablakban, egyetlen gyertya a csilláron, papucsok, faragott női szent egy sárkánnyal az ágytámlán, a tükörkeret díszítése, a tükörben látható rejtélyes alakok, kéztartások, ruhák színei.
Mind megannyi rejtett és kevéssé rejtett szimbólum Jan van Eyck legismertebb, 1434-es festményén, amely az Arnolfini házaspár nevet kapta az utókortól. A szimbólumrendszerek alapján egyértelmű, hogy házasságkötésről van szó.
Ugyanakkor semmi sem garantálja, hogy a képen valóban az itáliai származású Giovanni di Nicolao Arnolfini látható, akinek családja a flandriai Brugge-ben nyitott bankfiókot.
Annál is inkább, mivel az – egyébként az itáliaiak bőrszínéhez képest igen sápadt – Arnolfiniék második esküvője 1447-ben volt, van Eyck halála után hat évvel, míg az első feleség 1433-ban hunyt el.
Már közel másfél évszázaddal ezelőtt felmerült, hogy a mű valójában a festő és felesége, Margit arcképe – az ő házasságkötésük azonban 1433-ban volt.
1434-ben – vagyis a kép keletkezésének évében – keresztelték meg van Eyck elsőszülött fiát, akinek keresztapja Jó Fülöp burgundiai herceg volt. A tükörben látható kékruhás, turbános férfi, öltözéke alapján a herceg delegáltja is lehet.
Elképzelhető azonban, hogy a tükörben maga a festő látható, aki Arnolfini tanúja volt az első esküvőn.
A tükör alatti „Jan van Eyck volt itt. 1434.” felirat mindkét teóriát megerősítheti. Az ágytáblán helyet kapó, bizonyára Szent Margitot ábrázoló faragvány Eyck feleségére enged következtetni.