Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Hét alkotás meglepő rejtett üzenettel

2020. szeptember 8. 08:16 Múlt-kor

<

A sápadt olasz bankár

Narancsok az ablakban, egyetlen gyertya a csilláron, papucsok, faragott női szent egy sárkánnyal az ágytámlán, a tükörkeret díszítése, a tükörben látható rejtélyes alakok, kéztartások, ruhák színei.

Mind megannyi rejtett és kevéssé rejtett szimbólum Jan van Eyck legismertebb, 1434-es festményén, amely az Arnolfini házaspár nevet kapta az utókortól. A szimbólumrendszerek alapján egyértelmű, hogy házasságkötésről van szó.

Ugyanakkor semmi sem garantálja, hogy a képen valóban az itáliai származású Giovanni di Nicolao Arnolfini látható, akinek családja a flandriai Brugge-ben nyitott bankfiókot.

Annál is inkább, mivel az – egyébként az itáliaiak bőrszínéhez képest igen sápadt – Arnolfiniék második esküvője 1447-ben volt, van Eyck halála után hat évvel, míg az első feleség 1433-ban hunyt el.

Már közel másfél évszázaddal ezelőtt felmerült, hogy a mű valójában a festő és felesége, Margit arcképe – az ő házasságkötésük azonban 1433-ban volt.

1434-ben – vagyis a kép keletkezésének évében – keresztelték meg van Eyck elsőszülött fiát, akinek keresztapja Jó Fülöp burgundiai herceg volt. A tükörben látható kékruhás, turbános férfi, öltözéke alapján a herceg delegáltja is lehet.

Elképzelhető azonban, hogy a tükörben maga a festő látható, aki Arnolfini tanúja volt az első esküvőn.

A tükör alatti „Jan van Eyck volt itt. 1434.” felirat mindkét teóriát megerősítheti. Az ágytáblán helyet kapó, bizonyára Szent Margitot ábrázoló faragvány Eyck feleségére enged következtetni.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Hét alkotás meglepő rejtett üzenettel

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra