Múlt-kor.hu

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

2021. április 28. 18:26 Múlt-kor

„Maga egy traktorvezető, egy farmer. Nem kellene azon panaszkodnia, hogy az én autóimat vezeti, mert azok a legjobbak a világon.” Valentino Balboni, a Lamborghini gyár tesztpilótájának visszaemlékezései szerint a feldühödött sportautógyáros, Enzo Ferrari ezzel a vitriolos válasszal oktatta ki a Ferrari tengelykapcsolók használhatóságát megkérdőjelező Ferruccio Lamborghinit, aki Enzo Ferrari rövid hegyibeszédét követően eldöntötte, hogy sportautó gyártásra adja a fejét, és olyan gépcsodákat készít majd, amelyek lepipálják a Ferrarikat. A sors útjai valóban kifürkészhetetlenek: ha nincsenek a leégetett kuplungok, az 1916. április 28-án született Lamborghini talán megmaradt volna a traktorgyártásnál.

Szőlő helyett traktor

Ferruccio Lamborghini a Ferrara tartományban található Centóban, szőlőművelő családba született. Az ifjú Ferruccio azonban nem sokat törődött a szőlővel, mert jobban érdekelték a gépek, mint a gazdálkodás, így gépészmérnöknek tanult.

A második világháború alatt az olasz légierő szolgálatában Rodosz szigetén szolgált, és az ottani légitámaszpont járműveinek karbantartását és javítását igazgatta. A háború végén brit hadifogságba került és egy évig élvezhette az angolok vendégszeretetét.

Hazatérve szabadjára engedte gépészmérnöki talentumát: a frissen szabadult mérnök különféle katonai járművekből egy traktort szerkesztett. A Carioca traktor sikerén felbuzdulva traktorgyárat alapított 1948-ban. A Lamborghini Trattori az ötvenes évek végére Olaszország egyik legsikeresebb vállalkozásává nőtte ki magát.

Leégett kuplungok és kardcsörte Enzo Ferrarival

Bár a traktorgyár mind a mai napig gyártja a termelők részére a traktorokat, Ferruccio Lamborghinit nem az agráripari termékei tették híressé. A meggazdagodott gyáriparos imádta az autókat, és természetesen Ferrarival is rendelkezett, amellyel gyakran fuvarozta üzleti partnereit. Lamborghini azonban nem a legfinomabb módon kezelte a kuplungpedált, így Ferrarijának tengelykapcsolójával rendszeresen gondjai támadtak. „Állandóan leégette a kuplungot” – emlékezett vissza Balboni főnöke pedálkezelési stílusára.

Lamborghinit felbosszantotta a gyakori szakszerviz-látogatás és egy alkalommal kiadta az utasítást a szerelőinek, hogy hazai terepen, a traktorgyárban próbálkozzanak meg a tengelykapcsoló cseréjével.

Miután szétszedték a motort és a váltót, Lamborghini és a szerelők ledöbbentek az eléjük táruló látványtól. Enzo Ferrari csodaautójába ugyanis egy teljesen „közönséges” tengelykapcsoló volt beépítve, amelyet más sportautókban és gépkocsikban, sőt Lamborghini egyik traktortípusában is használtak.

A gyártulajdonos mérnök majdnem gutaütést kapott, hiszen egy 10 lírás tengelykapcsoló cseréjéért vagyonokat kellett fizetnie a Ferrarinak. Egy alkalommal, amikor Enzo Ferrarival találkozott, nem tudta visszatartani véleményét és megjegyezte, hogy Ferrari ugyan remek autókat gyárt, de azokba traktor alkatrészeket tesz.

Az alkalmazottai által csak „Commendatore-nek” (Parancsnoknak) nevezett Ferrari persze felvette a kesztyűt és kioktatta a traktormágnást, hogy maradjon a kaptafánál és a sportautók készítését bízza rá. A felpaprikázott Lamborghini ekkor odavetette a Parancsnoknak, hogy ő majd megmutatja, hogyan kell igazi sportautókat készíteni.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2021. tavasz különszám: 18 festmény, amit imádunk

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra