Múlt-kor.hu

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

2021. április 28. 18:26 Múlt-kor

A támadó bika végül visszatért a szőlőhöz

Ferruccio Lamborghini 1962-ben alapította meg az Automobili Lamborghinit. Az első típus, az orrmotoros 350 GT 1963-ban debütált és lóerőben méltó ellenfele volt a Ferrarinak. A bikaviadalok szerelmeseként Lamborghini sportautójának márkajeléül az ágaskodó bikát, pontosabban a bikaviadalok igazi legendáját, a matador minden döfését túlélő Murciélagót választotta. Nem véletlenül, hiszen a híres bikát egy 1879-es bikaviadalon 24 (más források szerint 90) kardszúrással sem tudtak leteríteni.

A szarvait támadásra szegező bika Ferrari ágaskodó lova mellett egyenrangú ellenfélnek bizonyult a luxus sportautók piacán, és nem kizárólag a bivalyerős, többnyire 12 hengeres motorok, hanem a lenyűgöző formavilág miatt.

Marcello Gandini, aki korábban éjszakai lokálok enteriőrjét készítette, remek vonalvezetésű, lapos sportkocsikat tervezett, így például a gyár első meghatározó típusát, a középmotoros, 12 hengeres Miurát, majd az azt követő Countach-ot, amelynek ajtói teljesen szokatlan módon, már felfelé nyíltak. Gandininek köszönhető a gyár egy másik legendás típusának, a Lamborghini Diablonak a formatervezése is.

Az Emilia-Romagna tartományban fekvő Sant’Agata Bolognese székhelyű Lamborghini cég sportautói csodálatosak voltak, de értékesítésük az 1970-es évek elején nehézségekbe ütközött. Az 1970-es évek energiaválsága nem kedvezett sem a sportautók, sem a traktorok piacának.

1974-ben Ferruccio Lamborghini úgy döntött, hátat fordít az autók és traktorok világának és működési körét leszűkíti a hidraulikus alkatrészek, illetve a légkondicionáló berendezések gyártásra. Ezzel párhuzamosan a volt traktor- és sportkocsigyártó visszatért gyökereihez: Umbriában, a Trasimeno-tó mellett vásárolt egy 700 hektáros birtokot és borkészítésbe fogott. Lamborghini 1993 februárjában távozott az élők sorából, az általa alapított pincészetet azóta lánya, Patrícia irányítja.

Bár az új tulajdonosok néhány évente váltogatták egymást, sőt 1977 és 1984 között a gyár ellen csődeljárás is folyt, Ferruccio „gyermeke” végül túlélte a nehéz időket. A Lamborghini 1987-től a Chrysler, majd 1998-tól a Volkswagen-csoporton belül az Audi leányvállalataként tovább üzemelt. Népszerűsége a földteke felső tízezréhez tartozó fogyasztók körében a mai napig töretlen; a 2016-ban Ferruccio Lamborghini születésének száz éves centenáriumára megalkotott, több mint 700 lóerős Lamborghini Centenariot, amelyből 40 darab gördült le a gyártószalagról, gyorsan elkapkodták a vevők.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2021. tavasz különszám: 18 festmény, amit imádunk

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra