„Ép testben, ép lélek” – oktatás a fasiszta Olaszországban
2025. március 29. 16:17 Múlt-kor
A fasizmus idején a diákok egyetlen állami tankönyv alapján tanultak. Nagy hangsúlyt fektettek a tornagyakorlatokra és a személyi higiéniára, a kirándulások során pedig fegyverraktárakat látogattak meg.
Hat hónappal az 1922. októberi menetelés után, Mussolini, az egykori tanár az első intézkedések között iskolai reformot vezetett be.
Az iskolareform kezdetei
Az olasz ifjúságért kezdetben a filozófus Giovanni Gentile (1875-1944), az újonnan kinevezett oktatási miniszter felelt, aki eltökélte, hogy megemeli a vidéki Olaszország kulturális színvonalát, mivel az írástudatlanság aránya délen elérte az 50 százalékot - írja a focus.it.
A legfontosabb változások között szerepelt, hogy az iskoláztatás 10 éves korig ingyenes lett, a tankötelezettség pedig 14 éves korra emelkedett. Az egyetemi oktatást, pedig a középiskola elvégzése garantálta. Az 1924. április 6-i választásokat követő politikai válság és a Giacomo Matteotti botránya azonban Gentilét lemondásra kényszerítette.
„Ép testben, ép lélek”
Az ország vezetése figyelmét sportoktatás fontosságára összpontosította. Egy 1926-ban elfogadott törvény a 8 és 18 év közötti fiatalokat félkatonai szervezetbe (Opera Nazionale Balilla) sorolta. A fiatalokat életkor szerinti csoportokra osztotta, célja pedig – alapszabálya szerint – az „ifjúság kulturális, szellemi és vallási nevelése” volt.
A nem fasiszta ifjúsági szervezetek – köztük a cserkészek – törvényen kívülre kerültek. Egy 1928-as miniszteri körlevél pedig előírta az iskolásoknak a római tisztelgést használni a nyilvános kirándulásokon.
Tiszta kézzel
Az iskolák fasizálása az általános iskolától kezdődött. Néhány hónapon belül lecserélődtek a füzetek, az asztalok, a tanárok. Az 1926-os bizonyítványokon megjelent a fasces (római hatalmi jelvény) és a római sas. A történelem „A fasiszta kultúra története” nevet kapta, a szülőket pedig arra kérték, hogy ellenőrizzék, hogy a gyerekek tiszta cipőben, köténnyel, kézzel és füllel érkezzenek az iskolába.
Az iskoláktól a berendezési tárgyak tekintetében is engedelmességet vártak. A zsúfolt osztálytermekben feszületet helyeztek el, a király és a duce portréja is a falakon függött.
1929 szeptemberében az Oktatási Minisztériumból Nemzeti Oktatási Minisztérium lett. A Fasiszta Nagytanács helyettes titkára, Alessandro Melchiori által vezetett bizottság 1928-ban 400 szöveget vizsgált meg, és kijelentette, hogy egyik sem felel meg a fasizmus új követelményeinek.
Utasítás született az egységes állami szöveg kidolgozását. Az 1929 januárjában elfogadott törvénnyel bevezetett „fasiszta ábácé” tele volt képekkel, dalokkal és a rendszert dicsőítő mondatokkal.
Fasiszta iskola és a háború
Mussolini képe mindenütt megjelent, füzetek, könyvek borítóján, tantermek falain. Arca után a hangján volt a sor. 1933. április 19-én az EIAR (a fasiszta Olaszország közszolgálati rádiója) sugározni kezdte a Duce beszédeit, így már nem csak a helyszínen lévők hallhatták. 1934-ben a tantestületet, beleértve az igazgatókat és az iskolai felügyelőket is, kötelezték, hogy fekete inget vagy milicista tiszti egyenruhát viseljenek. Az iskolai kirándulások célpontjai katonai létesítmények, repülőterek, hadihajók és arzenálok voltak.
December 31-én új kötelező tantárgyat vezettek be (Katonai gyakorlat és kultúra), amit az önkéntes nemzetbiztonsági milícia tisztjei tanítottak.
Az ország 1940. június 10-i hadba lépése után az iskolai térképeken kitűzőkkel jelölték az olasz egységek mozgását. Később a tanórákat bombázások miatt meg kellett szakítani, a tanulóknak óvóhelyeken kerestek menedéket, a tanároknak gázálarcot kellett viselniük. A rendszer 1943. július 25-i bukása, a szeptember 8-i fegyverszünet és végül a felszabadulással a demokráciához való visszatérés véget vetett a húszéves fasiszta uralomnak.