A Spitfire első repülése
2025. március 4. 08:14 Múlt-kor
Az ikonikus Spitfire első felszállása új korszak kezdetét jelentette a brit légierő számára – de tervezője, R.J. Mitchell már nem érhette meg a gép legnagyobb diadalát. A sebességmániás mérnök, a különc parancsnok és a pilóta, aki állítólag a konyhaasztalt is képes lett volna reptetni – így született meg a legendás vadászgép.
A Spitfire prototípusa, a K5054 1936. március 5-én, délután 16:35-kor emelkedett a levegőbe. Megalkotója, R.J. Mitchell azonban már nem érhette meg a repülőgép legdicsőbb pillanatait.
Hugh ‘Stuffy’ Dowding és a gyors vadászgépek szükségessége
Hugh „Stuffy” Dowding független gondolkodású ember volt. Hitt a tündérekben, az UFO-kban és a halottakkal való kommunikációban. Az 1930-as évek elején azonban a brit Légügyi Minisztérium kutatási részlegének vezetőjeként – néhány kollégájával ellentétben – abban is hitt, hogy Nagy-Britanniának gyors vadászgépekre van szüksége.
A Királyi Légierő (RAF) ekkor még olyan kétfedelű repülőgépekre támaszkodott, mint a Bristol Bulldog, amely nem érte el a 200 mérföld/órás (322 km/h) sebességet sem, miközben 1931-ben a világ repülési sebességrekordja már 407 mérföld/óra (655 km/h) volt.
R.J. Mitchell és a Supermarine diadala
A rekordot megdöntő repülőgépet a Supermarine építette, amely a Vickers tulajdonában állt, és amelynek tervezőcsapatát R.J. Mitchell vezette.
Mitchell 1895-ben született a Stoke melletti Butt Lane faluban, és pályafutását gőzmozdonygyárban kezdte. 1916-ban csatlakozott a Supermarine-hoz, majd 1922-ben már ő vezette a csapatot, amely első győzelmét aratta a Schneider Trophy-n, a nemzetközi hidroplánversenyen. Mitchell meglehetősen szabados életet élt, például a mozdonygyárban egyszer teát készített az általa nem kedvelt művezetőnek, miután a kannába vizelt.
1933-ra azonban volt egy titka: végbélrákot diagnosztizáltak nála, és a műtét után sztómával kellett élnie. Kollégái minderről mit sem tudtak.
A Spitfire névválasztása
De ha a brit kormány gyors repülőgépet akart, kihez is fordulhatott volna máshoz? 1935 januárjában szerződést kötöttek egy vadászgép megépítésére, amely Mitchell terveit ötvözte a Rolls-Royce új, nagy teljesítményű motorjával.
A Vickers légi divíziójának vezetője, Robert McLean a gépet tizenéves lánya, Annie után nevezte el, akit gyakran tüzes temperamentuma és éles nyelve miatt„little spitfire”-nek (kis tűzköpőnek) hívott. „Pontosan ilyen rohadtul ostoba nevet adnának neki” – jegyezte meg Mitchell. Ő inkább „The Shrew” („A cickány”) nevet preferálta.
A K5054 első felszállása
Az első prototípus, a K5054, 1936. március 5-én szállt fel először Eastleigh-ben. „Az új vadászgép szinte kiugrott és azonnal emelkedni kezdett” – mondta egy szemtanú.
A pilóta „Mutt” Summers volt, akiről azt tartották, hogy „még egy konyhaasztalt is el tudna vezetni, ha valaki légcsavart szerelne rá.” Az első repülés nyolc percig tartott. „Ne nyúljanak semmihez” – jelentette ki Summers a leszállás után.
A későbbi teszteken a K5054 elérte a 380 mérföld/órás (611 km/h) sebességet. Dowding rövid, ám elégedett értékelése így hangzott: „Nagyon kielégítő”. Két nappal később Hitler csapatai bevonultak a Rajna-vidékre.
Mitchell öröksége
Mitchell és csapata győzelmet arattak, de az öröm nem tartott sokáig. A tervező betegsége 1937 júniusában végzett vele – mindössze 42 éves volt. Egyszer azt mondta „Ha újrakezdhetném az életem, sebész lennék, nem mérnök”.
A historytoday.com cikke alapján