A kisföldalatti építése
Az első londoni metró 1863-as átadását követően a kontinentális Európában először Budapest büszkélkedhetett földalatti vasúttal. A XIX. század végi nagy fokú városfejlesztésnek köszönhetően jött létre a főváros legjelentősebb sugárútja, a mai Andrássy út, ám a Közmunkatanács a kezdetektől fogva ellenezte a felszíni kötöttpályás tömegközlekedési megoldásokat.
Az 1896-os ezredéves kiállításhoz közeledve azonban egyre égetőbb szükség volt a belváros és a Városliget összeköttetésének megteremtésére. A Budapesti Városi Villamos Vasút akkori vezérigazgatójának, Balázs Mórnak londoni tapasztalatai alapján született meg a felszín alatti vasút ötlete.
A Siemens és a Halske cég tervei alapján kidolgozott pályázatot a Közmunkatanács végül elfogadta, de a millenniumi kiállítás miatt a megvalósítást nagyon szűk, mintegy huszonegy hónapban állapította meg.
A rohamtempóban megkezdett munkálatok sem a költségvetési keretet, sem az eredetileg kitűzött teljesítési időkorlátot nem lépték túl, így Budapest első föld alatti vasútvonala 1896. május 2-án üzemkészen várta izgatott utasait.
A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2022. ősz különszám számában olvasható.