Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Százhatvanöt éve született Ferdinand Zeppelin

2003. július 8. 10:17

<

A munkát Zeppelin halála után Hugo Eckener kapitány folytatta

megérte járműveinek harctéri sikereit is
A munkát Zeppelin halála után Hugo Eckener kapitány folytatta, aki 1928-ban megalkotta a "Graf Zeppelin" nevű utasszállító léghajót. Ez 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon és 1937-ig 590 utat megtéve 16 ezer utast szállított, 1,7 millió kilométert repült.

Még nagyobb volt a 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű, négy Daimler-motorral ellátott "LZ 129 Hindenburg", amely 1936-tól rendszeresen közlekedett az Egyesült Államokba. A "Graf Zeppelin" 1930. május 22-én repülte át először az Atlanti-óceánt, Sevillából Brazíliába 60 óráig tartott az út. (A hajóknak ehhez akkor 12 napra volt szükségük.)

Magyarországra 1931. március 29-én érkezett az első zeppelin Friedrichshafenből, és a csepeli repülőtérre szállt le. Az első utas, aki kilépett belőle, Karinthy Frigyes volt. A zeppelin magyarországi körrepülésre indult, ám a rossz időjárás miatt csak Debrecenbe jutott el. A léghajó még aznap visszatért Németországba.

Friedrichshafenban összesen 123 léghajó készült, a legtöbbjük katonai célokra. A harmincas éveket tartják a léghajózás virágkorának, amikor fellendült a polgári légiközlekedésnek ez a formája. A tervezők a felhajtóerőt adó hidrogént kezdték a nem robbanékony héliumra felcserélni.

LZ 129 Hindenburg
1937. május 6-án a New York melletti Lakehurst légikikötőjében kigyulladt a Hindenburg nevét viselő 72 férőhelyes zeppelin. A 35 emberéletet követelő tűz e járművek végét jelentette, ettől kezdve a léghajók iránti érdeklődés visszaesett. A zeppelint ma már csak kevés helyen, tudományos megfigyelés céljára használják. A tragédiák mellett az is okozta karrierje végét, hogy sebességét lényegesen nem fokozhatták, férőhelyeit pedig csak kis mértékben bővíthették. A nagy repülőszivarokat a harmincas évek végén megjelent, egyre tökéletesebb utasszállító repülőgépek szorították ki.

A Boden-tó partján, Friedrichshafenben 1996-ban nyílt meg a léghajózás történetének múzeuma. Ennek legnagyobb attrakciója az 1937-ben elpusztult "LZ 129 Hindenburg" léghajó rekonstruált mása volt. Több országban várhatóan rövidesen ismét megjelennek a zeppelin típusú, kormányozható léghajók, amelyeket elsősorban a sétautazásra vagy rövidebb távra, turisták szállítására alkalmaznak majd. Előnyük, hogy nem szennyezik a környezetet, csekély a zajszintjük, és kevés energiát fogyasztanak. Nincs szükségük új repülőterekre vagy nagy karbantartó személyzetre. Egyesek szerint a kormányozható léghajót alkalmazni lehetne nyugat-európai nagyvárosok közötti repülésekre is.

Egy német cég évi 12-15 teherléghajó összeszerelését tervezi, a 110 m hosszú léghajók 100 utas vagy 10 tonna hasznos teher szállítására lesznek képesek. Egy másik vállalat kísérleti repüléseket folytat 12 utas szállítására alkalmas léghajókkal, melyek maximális sebessége 125 km/h, repülési magasságuk elérheti a 2 600 métert, hatótávolságuk 900 km.

MTI-Sajtóadatbank

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Százhatvanöt éve született Ferdinand Zeppelin

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra