Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

A sztereotipiáktól a valóságig: afroamerikaiak a mozikban

2008. február 29. 12:00

<

Saját narratívával hódítanak

Szerintük fontos az is, hogy egyre több életrajzi filmet készítenek neves afroamerikai személyiségekről. A Bird - Charlie Parker élete a híres jazz szaxofonosról szól; a Lady Sings the Blues Billie Holiday, a Ray Ray Charles életét mutatja be. Jean Bach A Great Day in Harlem című dokumentumfilmje egy híres fényképészről szól, aki 1958-tól lényegében az összes jelentős jazz muzsikusról készített fotót.

Turner nagy rajongója Cicely Tyson történelmi TV-sorozatainak. Ilyen például a The Autobiography of Miss Jane Pittman és az A Woman Called Moses, amelyben a színésznő Harriet Tubmant alakította. Szívesen ajánlja még Kasi Lemmon Eve's Bayou című filmjét, amely 1962-ben játszódik Louisianában. Mindhárom szakértő nagyra tartja Spike Lee Malcolm X című filmjét. A polgárjogi mozgalomról készült filmek közül Turner kritikával illeti a Lángoló Mississippi című alkotást, mivel az "az FBI-t dicsőíti és történelmileg pontatlan".

A történelmi filmek és TV-sorozatok mellett olyan filmek is készültek, amelyek a saját korukban becsületesen és tisztességesen ábrázolták az afroamerikaiakat, mára pedig maguk is történelmi dokumentumokká váltak. Turner és Pomo Oscar Micheaux, független afroamerikai rendező munkásságát emeli ki. Az 1910 és 1940 között készült filmjeiben, mint pl. a Közöttünk történt (Within Our Gates) és a The Scar of Shame című filmekben, "valóságos karaktereket láthatunk, nem pedig sztereotípiákat."

Pomo olyan 1920 és 1940 között készült hollywoodi filmeket is megemlít, mint a Hallelujah, a Cabin in the Sky és a Stormy Weather, amelyekben a fekete színészek végre megmutathatták magukat. A Lorraine Hansbury, afroamerikai írónő darabjából készült A napfény nem eladó című film az 50-es évek életét mutatja be. A 60-as évek egy másik filmje, az 1964-ben készült Nothing but a Man egy fiatalemberről szól, akinek egyszerre kell megküzdenie a rasszizmussal és saját démonaival. A főszerepet Ivan Dixon alakítja. Snowden megemlíti az 1968 és 1971 között vetített Julia című sorozatot, amelyben Diahann Carroll egy megözvegyült, gyerekeit egyedül nevelő anyát alakított. "Nem vígjáték volt, és nem tette nevetségessé a figurát."

Norman Jewison Forró éjszakában című filmjében Sidney Poitier egy északi rendőrt alakít, aki Mississippiben egy gyilkos után kutat. Stanley Kramer Találd ki, ki jön vacsorára című alkotása egy színesbőrű fiatalember és egy fehér lány kapcsolatáról szól, amelyet mindekettőjük szülei elleneznek. A filmek "igazi erénye", hogy egy fekete színész olyan sztárokkal játszhatott együtt, mint Spencer Tracy, Katherine Hepburn és Rod Steiger.

Az afroamerikaiak filmes hatalomátvételét, így például a vígjátékokban nyújtott szerepeiket a szakértők nem voltak hajlandók kommentálni.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A sztereotipiáktól a valóságig: afroamerikaiak a mozikban

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra