Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Albrecht Dürer, a német reneszánsz legnagyobb alakja

2006. május 23. 11:00

<

A magabiztos humanista

Ádám és Éva, 1507

1507-es diptichonján Ádám és Éva alakja klasszikus pózban áll, ezek az első német aktok. A Nagy Passió rézkarcai és a Kis Passió fametszetei 1507-13 közt készültek, az első Krisztusa a szenvedések legyőzője, az igazságtevés szimbóluma, nem hagyományos aszketikus figura. Legjobb, 1513-14-es rézkarcai: a Lovag, Halál és Ördög, a Szent Jeromos és a Melankólia, e jelképeket sokféleképp magyarázták. A kompozíció és a formák klasszikus egészet alkotnak, emberi magatartásokat: harcost, alkotót és kételkedőt ábrázolva. A Melankóliát szellemi önarcképének vélik, a kor fausti lelkülete árad műveiből - írták róla. 1512-ben túldíszített rajzokat készített I. Miksa imakönyvébe, 1519-ben két portrét festett a császárról. Külföldön is elismerték, 1515-ben képet cserélt Raffaellóval.

Dürer kerülte az olasz minták idealizmusát, Szent Anna harmadmagával című képén emberközelbe hozza alakjait. 1518-ban megismerte Luthert, akinek lelkes híve lett. Bekerült a nürnbergi tanácsba, részt vett V. Károly aacheni koronázásán, Grünewalddal, Erasmussal, németalföldi művészekkel is találkozott. Gentben megnézte van Eyck, van der Weyden, van der Goes képeit, Michelangelo Madonnáját. Több képet festett útközben készített rajzai után, akvarelljei a korai tájképek remekei. Hazatérése után egészsége megroppant, főleg elméleti kérdéseket kutatott. Még korábban megírta A festészet tankönyvének vázlatait, 1527-ben kiadta Négy könyv az ember arányairól, Tanulmány az emberi test arányairól című művét s Erődítéstanát. Fontos műve az 1526-os Négy apostol (János és Péter, Pál és Márk), egyszerű kompozíciója az emberi tartás, erkölcs példáját mutatja fel.

A parasztháború idején nem foglalt állást, az 1525-ös megtorlásokra emlékműtervvel reagált. Egy metszetén a zsarnok lábánál alszik a jámborság, jog, igazság és értelem - bilincsben, ez volt az ő társadalomkritikája.

Mint önarcképein is látható, biztos volt magában. A parasztfelkelések s a reformáció, majd a nagy német parasztháború hatalomra juttatta a polgárságot, a fejlett, gazdag Nürnberg értékelte a művészetet. A sokszorosítható grafikák, réz- és fametszetek kerültek előtérbe, elérhetőek lévén a polgári vevők számára is. Dürer a humanista művészet nagy alakja, műve nemzetközi érvényű.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma - Sajtóadatbank)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Albrecht Dürer, a német reneszánsz legnagyobb alakja

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra