Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Nem sokat tanultunk a 20. századi Európa történetéből

2005. december 12. 13:06

A tanároknak több tucat nemzetközi továbbképzést, a diákoknak számos európai történeti szimulációs gyakorlatot tett lehetővé a 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt, amelyből legutóbb a középiskolai oktatásban hasznos módszertani kiadványsorozat is megjelent.

<

Hiánypótló kiadvány jelent meg nemrég az interneten, mely a huszadik század zavaros történelmének tanításában és könnyebb megértésében kíván útmutatóul szolgálni a magyar történelemtanároknak. Álljon itt most a szerkesztők előszavának egy részlete:

`Köszöntjük az olvasót a huszonegyedik század elejéhez illő oktatási médium, a `Bill Gates-galaxis` (az Internet) újabb láncszemén. (...) Az Európa Tanács 1949-es megalakulása óta megkülönböztetett figyelmet szentel az európai történelem és a nemzeti történelemoktatás elemzésére, s a történettudomány legfrissebb eredményeit tudatosan fel kívánja használni az előítélet-mentes, a provincializmuson és nacionalizmuson túllépő európai oktatási környezet felépítésére.

Az Európa Tanács egyik legfontosabb törekvése a nemzeti oktatási rendszerek `európai dimenziójának` kialakítása, valamint az Európában otthonosan mozgó, saját közös hagyományaival tisztában lévő, s nyitott, egyeztetett értékrenddel rendelkező `európai polgárság` szellemiségének oktatáspolitikai megalapozása.
Az 1989-cel kezdődő új európai időszámítás megsokszorozta a történelemtanítás korszerűsítésével foglalkozó politikai és tudományos elemzések és projektek számát. Az Európa Tanács eleget téve az 1993-as Bécsi Államfői és Kormányfői Értekezlet felhívásának 1997-2001 között az Európa Tanács történetének egyik legnagyobb szabású történelemtanítási projektjét rendezte meg A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában címmel.

A projekt azzal a céllal jött létre, hogy

A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt több tucat nemzetközi tanár-továbbképzési konferenciát és szemináriumot, valamint a diákok számára számos európai történeti szimulációs gyakorlatot (pl. a Versailles-i Béketárgyalások témakörében) tett lehetővé, valamint egy módszertani kiadványsorozatot jelentetett meg az európai középiskolák felhasználására. Ennek kiemelkedő elemeire építettük a jelenlegi Internetes kiadványt is."

A projekt eredményeinek összefoglalása az Interneten

Az oldal elsősorban Bob Strandling professzor írását tartalmazza a XX. századi történelem tanításáról, ám megtalálhatjuk még Ruth Tudor: Nők a XX. században című érdekes monográfiáját is. Ha valakinek ez még nem lenne elég, akkor kimerítő szakirodalmi ajánlót, linkeket és tanítási segédleteket is találhat.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Nem sokat tanultunk a 20. századi Európa történetéből

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra