Felélesztik a haláltáborok zenéjét
2007. április 12. 13:15
Olasz kutatók zenetörténeti könyvtárat hoztak létre több ezer oldalnyi elfelejtett, 1933 és 1945 között koncentrációs táborokban komponált vagy játszott zenemű tanulmányozására.
Egyedülálló zenei kollekció
A szeptemberben Rómában nyíló könyvtár 4000 dokumentummal és 13 ezer mikrofilmmel, köztük kottákkal, levelekkel, rajzokkal és fényképekkel áll majd a kutatók rendelkezésére. Francesco Lotoro olasz zeneszerző egyedülálló gyűjteményében eredetik, másolatok és felvételek találhatók a náci haláltáborokban írt operáktól kezdve az ázsiai dzsungelekben lévő japán hadifogoly-táborokban komponált jazzdarabokig. `Megpróbálunk jóvá tenni valamit: ezek a zenészek zenei karriert képzeltek el maguknak, amit el is értek volna, ha másképp alakul a sorsuk` - mondja Lotoro.
Több darabot is lemezre vett: a 32 CD-sre tervezett anyagból már öt megjelent. A szakértők szerint ez az első alkalom, hogy ezeket a világ minden tájáról származó kincseket egy helyre gyűjtötték. "Nem tudom, hogy van-e olyan intézmény, amely csak zenei dokumentumokat gyűjt. Ez egy igen fontos projekt, és minden zenész számára fontos forrás lehet" - mondja Bret Werb, a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeum zenetörténésze.
A kutatók |
Egy keresett mű megtalálása azonban csak a kezdet, mivel a darabok azokat a szörnyűséges körülményeket idézik, amelyekben íródtak, ezért évekre lesz szükség, hogy megfelelően értelmezni tudják azokat. Az összegyűjtött művek többsége a csehországi Theresienstadtban keletkezett, amelyet a nácik 1941-től használtak gettóként és koncentrációs táborként, és ahol több zsidó vezető személyiség és művész is szenvedett. A németek ott megengedték a foglyoknak a művészeti tevékenységet és a zenélést, ugyanis a tábort propaganda célokra használták fel a nemzetközi szervezetek előtt, ezzel akarván palástolni valódi szándékaikat.