A kulturális sokféleséget szeretnék oktatni a britek
2007. február 9. 13:15
A brit kormány szerint az angol gyermekeknek meg kell tanítani az "alapvető angol értékeket", mert az országot a különböző etnikai és vallás csoportok elkülönülésének veszélye fenyegeti.
Alan Johnson oktatásügyi miniszter elfogadta annak a jelentésnek az ajánlásait, amelyet azt követően készítettek, hogy 2005-ben négy angol iszlámista fiatal öngyilkos merénylete következtében 52 személy életét vesztette. A kormány azt reméli, hogy az ország 1,8 millió iszlámhívője körében megfékezheti a szélsőséges nézetek terjedését, ha a gyerekek az iskolában megtanulják megérteni és tiszteletben tartani a különböző kultúrákat.
"Anglia elkötelezett a szólásszabadság, a jogrend, a kölcsönös tolerancia és az egyenjogúság tiszteletben tartása mellett" - mondja Keith Ajegbo, a jelentés írója, aki korábban vezető tanárként dolgozott. Az angol-nigériai származású Ajegbo szerint a közösségi összetartozást azzal lehet erősíteni, ha a gyerekek megismerik az angol történelmet és kultúrtörténetet. "Fontos, hogy az iskolák a mai angol társadalom kialakulását befolyásoló témákkal foglalkozzanak, és a történelem segítségével megértessék ezeket a folyamatokat" - véli Ajegbo. Minden iskolának kapcsolatot kellene kialakítania más etnikai, kulturális, szociális és vallási összetételű iskolákkal, hogy a gyerekek találkozni tudjanak egymással, és együtt tudjanak működni.
Oktatási reformra készül a szigetország |
Mik is legyenek a közös értékek - teszik fel a kérdést egyre többen az Egyesült Királyságban. Alan Johnson szerint a kalsszikus angol szerzők (Shakespeare, Dickens, stb.), a két világháború és az algebra érinthetetlenek a tananyagban, viszont minden mást érdemes átgondolni. Az új oktatási reform során az iskolák sokkal nagyobb rugalmasságot kapnak majd, így például nyugodtan sor kerülhet arra, hogy egyes helyeken mandarint és urdut tanítsanak a francia és a német nyelvek helyett. Lehetővé tennék, hogy a gyerekek saját tempójuk szerint tanuljanak, és nem erőltetnék a tananyag bebiflázását sem. Az identitás és különbözőség jegyében pedig újraértelmeznek számos kérdést, így a britek rabszolga-kereskedelemben játszott szerepét is. A konzervatívok azonban arra figyelmeztetnek, hogy az ország már így is tanárhiánnyal küzd, így nem túl életképes egy oktatási reformot ebben a helyzetben átvinni. Szerintük a legfontosabb egy idegen nyelv hosszantartó, biztos oktatása lenne. |
"Nemzetünkbe más országok fiai is beletartoznak. Meg kell becsülnünk történelmünket, és azt, hogyan alakította ki a ma létező sokszínűséget, fel kell ismernünk, milyen szerepet játszottak sikereinkben a bevándorlók" - mondja Johnson. A miniszter szerint nem kell előírni, mit is jelent angolnak lenni. A diákoknak maguknak kell megvitatniuk és felfedezniük identitásukat. "Meg kell engedni nekik, hogy megbeszéljék, minek is érzik magukat - feketének és angolnak, ázsiainak és angolnak, skótnak és angolnak, a gyökereiktől függően."
A jelentés szerint a nemzeti identitás bizonytalansága a fehér gyerekeket is legalább annyira érinti, mint a kisebbségi környezetben élőket. Erre vonatkozóan egy példát is említenek: egy fehér tanuló, miután meghallotta, hogy osztálytársai Kongóból, Portugáliából, Trinidadról és Lengyelországból jöttek, egyszerűen azt felelte a neki szegezett kérdésnek, hogy ő bizony "sehonnan sem jött".
Ön mit gondol? Nálunk milyen alapvető értékeket kéne tanítani az iskolákban? Itt megírhatja nekünk!