A magyar gépjárműgyártás atyja: 155 éve született Csonka János
2007. január 23. 15:00
<
A magyar gépkocsigyártás virágkora
Csonkáék jelentős közös alkotása volt az automatikus csőgyújtással működő motor és a gázkalapács is. Csonka a múlt század elején rendezte be a műegyetem új mechanikai-technológiai laboratóriumát. Több anyagvizsgáló gépe közül a Rejtő Sándorral együtt szerkesztett papír- és szövetszakító gépe a legismertebb.
Csonka-féle tricikli postással, 1900 |
A motorgyártásban ő alkalmazta először az alumíniumot, a nagyfeszültségű mágnesgyújtást és a vezérelt szívószelepet. A műegyetemi tanműhely rohamos fejlődését a vezető gépgyárak nem nézték jó szemmel, s tiltakoztak Csonka ipari tevékenysége ellen, ezért motorterveit 1912-ben eladta a Rökk István gépgyárnak, a Magyar Wagon- és Gépgyárnak és a Magyar Általános Gépgyárnak.
Csonka-féle csomagszállító autó, 1904 |
Csonka állította össze az első magyar automobil szakszótárt, műszereket, mérő- és anyagvizsgáló berendezéseket is tervezett. Utolsó szabadalmát 1935-ben, 84 éves korában nyújtotta be egy láncfűrészre. Sokoldalú és magas színvonalú tevékenységének elismeréseként az egyszerű gépész-kovácsnak engedélyezte a Mérnöki Kamara, hogy használhassa a gépészmérnöki címet.
Csonka János 1939. október 27-én halt meg Budapesten. Nevét viseli a Csonka János-díj, amellyel a magyar járműipar műszaki fejlesztésében kiváló eredményt elérő szakembereket jutalmazzák. Portrészobra, Vasas Károly alkotása a budapesti Közlekedési Múzeum előtt áll.
(Múlt-kor/MTI)