Közös bizottság szerkeszti a japán-kínai történelemkönyvet
2006. november 22. 12:30
A kínai és japán külügyminiszter pár nappal ezelőtti találkozóján megállapodtak, hogy közös bizottságot hoznak létre a két ország történelmében vitatott pontok tanulmányozására.
A Hanoiban tartott tárgyaláson a külügyminiszterek arról állapodtak meg, hogy a felállítanak egy 10-10 történészből álló szakértői csoportot, amely az ókortól a modern korig megvitatja két ország közös történelmének vitás kérdéseit. Az együttműködés eredményeit 2008-ban teszik közzé.
Bár korábban is történt kísérlet közös történelemkönyv elkészítésére, az eredmények az újjáéledő japán nacionalizmus miatt nem igazán kerülhettek be a közoktatásba. 2005-ben Kína és Dél-Korea közösen fejezte ki tiltakozását egy internetre is felkerült történelemkönyv ellen, amely a második világháború során elkövetett háborús bűncselekmények nacionalista átértékelésével újjáélesztette a japán birodalmi félelmeket.
Kína a könyv esetében azt kifogásolta leginkább, hogy a - jelenleg filmvászonra is készülő - 250-300 ezer áldozatot követelő nankingi mészárlás a könyvben csupán "incidensként" szerepel. A könyv ezen kívül "önvédelemként" jellemzi Japán világháborús fellépését, és a szerzők szerint a japán katonák Ázsia nyugati irányítása ellen harcoltak. A japán kormányzat szerint a végeredmény korántsem tükrözi a hivatalos, akadémikus-történészi álláspontot, ráadásul csupán a középiskolák egy százalékában használják tankönyvként.
Tiltakozás az oktatási reform ellen |
Bár léteznek törekvések Kína és Japán múltról szóló vitáinak enyhítésére, az új japán kormányfő elképzelései sokak szemében inkább aggodalomra adtak okot. Az alsóház által elfogadott törvénymódosítás például lehetővé teszi a tanárok számára, hogy kizárólag a hagyomány és a hazafiság eszméire hivatkozva tanítsák a történelmet.
A jelenleg felsőház elé kerülő javaslat első alkalommal változtatná meg az 1947 óta érvényben lévő oktatási törvényt. Az új miniszterelnök, Abe Sinzo szerint a törvény módosítása a nemzeti érzés mellett a fegyelmet is növelné az iskolákban. A konzervatív képviselők szerint a jelenlegi oktatási törvény túl nagy teret enged az egyéniségnek, a tanárokkal szemben a diákok számára biztosít túlzott szabadságot. A törvény ellenzői éppen attól tartanak, hogy a módosítás csak a jelenleg is ébredező nacionalizmusnak nyújtana táptalajt, ezért a himnusszal kapcsolatos vitákban képviselt álláspontjukhoz hasonlóan ismételten felhívták a figyelmet a második világháborúhoz vezető út veszélyeire.