A világ legnagyszerűbb találmányát ünnepeljük
2005. szeptember 22. 11:57
<
Technikai fejlődés és tömegtermelés
Az egyik első kritikus-tömeg |
Különböző elvetélt kísérletek után (mint például a megcserélt kerekek - hátul a nagy és elöl a kicsi) 1885-ben John Starley megalkotta Rover Safety nevű készülékét, amely az elődeihez képest kisebb kerekeivel a ma is használatos biciklik prototípusa lett.
Bár ezeket Párizs frissen aszfaltozott makadámútjain könnyű volt tekerni, a jármű az Egyesült Államokban ekkor még a csontrázó nevet viselte. Már az első évtizedekben is sokan kísérleteztek azzal, hogy elviselhetőbbé tegyék a "kínzómasinát". A kerekekre tett felfújható gumibelső ötletgazdája R. W. Thompson skót mérnök volt. 1845-ben jegyeztette be Aerial Wheel névre hallgató találmányát, amely túl drága volt ahhoz, hogy széles körben elterjedjen. Thompson ötletét elevenítette fel John Boyd Dunlop ír állatorvos, aki 1887-ben fia triciklijének kerekeire előbb vízzel, majd levegővel töltött locsolócsövet tekert. Találmányát 1888. december 7-én szabadalmaztatta, majd megkezdődött a tömeges gyártás. Mivel Thompson is ugyanerre kapott szabadalmat 1845-ben, hosszas pereskedés előzte meg az 1890-es döntést, miszerint bárki szabadon gyárthat biciklikereket. Dunlop azonban ettől nem ment tönkre, mert a gumigyártáson hamar meggazdagodott: a szabadalom utáni első héten 3000 tömlővel felszerelt járgányt adott el.
A kerékpár népszerűségére jellemző, hogy a huszadik század elejének közlekedési viszonyaival kapcsolatban a történészek a "bicikliőrület aranykora" kifejezést használják. A drótszamár a közlekedés és kikapcsolódás fontos eszköze lett, s hamarosan a tömegtermelés is beindult: a világot meghódító alacsony árú és strapabíró Crescent nevű biciklit a chicagoi Adolph Schoeninger, a kerékpárgyártás Fordja alkotta meg.
(Forrás: Wikipedia, Happy Bike Team)