Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

A Balaton, az Úttörő és a Surányi – különleges fotókon az ötvenes évek magyar törpeautói

2018. augusztus 29. 12:59 Múlt-kor

Bár Magyarországon a szocializmus évtizedei alatt politikai nyomásra sosem indulhatott meg a személygépkocsi-gyártás, az 1950-es években mégis történt egy érdekes próbálkozás ebben az irányban. A magyar mérnökök egymás után álltak elő az újabb és újabb törpeautók terveivel.

<

A magyar tervezésű és gyártású személygépkocsi hosszú évtizedeken keresztül dédelgetett álma volt a hazai iparnak. A „magyar népautó” valószínűleg a második világháborút követő években járt legközelebb ahhoz, hogy valósággá váljon. A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek – avagy ismertebb nevén Csepel Művek – mérnöke, Pentelényi János tervei alapján készültek el a „Pente” első modelljei. A Pente 500, majd az 1947-ben bemutatott Pente 600 már négyszemélyes volt, könnyedén gyorsult 60 km/órás sebességre és hasonló műszaki paraméterekkel rendelkezett, mint a később hosszú ideig sikeres Trabant.

A Pente sorozatgyártására végül nem kerülehetett sor, ugyanis a hatalmat 1948-ban magukhoz ragadó kommunista vezetés és az 1949-ben létrejött KGST más sorsot szánt a magyar járműiparnak. A szovjetek igyekeztek koordinálni a Keleti Blokk országainak gazdasági működését, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy felosztották közöttük a különböző területeket. Így bár a Pannónia és a Csepel motorkerékpárokat, vagy éppen az Ikarus autóbuszt mindmáig a magyar ipar történelmének legnagyobb büszkeségei között tarthatjuk számon, a személyautó-gyártást a moszkvai vezetés szigorúan megtiltotta Magyarország számára.

Tiltás ide vagy oda, kiskaput minden szabályozáson lehetett találni. A magyar mérnökök figyelme ekkor ugyanis – elfordulva a Pentelényi-féle személyautó gondolatáról – a törpeautók felé fordult. Az apró, jellemzően kétszemélyes járművek megalkotásához korábbi magyar terveket használtak fel, valamint nagyban építettek a korabeli német, illetve olasz mikroautók modelljeire. Bár a törpeautókat benzinmotor hajtotta, négy kerékkel és kormánnyal rendelkezett, mérete miatt nem minősült autónak, így mentesült a KGST által kiszabott tiltás hatálya alól. Rákosi 1953-as bukását követően, az enyhülés éveiben már a kormány is támogatta az új kezdeményezést, így sorra bukkantak fel az újabb és újabb modellek.

Végül a törpeautók sem jutottak el a sorozatgyártás fázisáig. 1956-ban a kormányzat már nem volt elégedett a fejlesztések eredményeivel, majd a forradalom során az egyik legjobb prototípus is megrongálódott. 1957-ben végleg lezárult a magyar törpeautó projekt, amit azonban így is a hazai ipar történetének egy különleges fejezeteként tarthatunk számon.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A Balaton, az Úttörő és a Surányi – különleges fotókon az ötvenes évek magyar törpeautói

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra