Amiben nem a németek járnak az élen
2013. november 21. 11:21 MTI
Szerény eredmények
A Spiegel Online hírportál a müncheni műkincsfogás ügyének hátterét megvilágító összeállításában kiemelte, hogy a szövetségi pénzügyminisztérium tulajdonában nagyjából 2200 bútor, szőnyeg és festmény van, amelyet eredetileg a Linzbe tervezett Führermuseum, a náci birodalom reprezentatív képzőművészeti múzeumának szánt intézménynek gyűjtöttek össze, többek között Hildebrand Gurlitt közreműködésével. A washingtoni megállapodás aláírása után elkezdték felkutatni az eredeti tulajdonosokat. Az eddigi erőfeszítések eredménye szerény, 15 év alatt 30-nál is kevesebb jogos tulajdonost találtak meg.
A nácik által elfajzottnak bélyegzett művészeti irányzatok alkotásait az állami, önkormányzati múzeumok rendszerint átadták a propagandaminisztériumnak. 1938-ban törvényt is hoztak ezeknek a műtárgyaknak a begyűjtéséről. A minisztérium az alkotások egy részét eladta. Hildebrand Gurlitt ebben a munkában is részt vett. Az 1956-ban meghalt műkereskedő sok képet saját magának vásárolt meg. Ezeknek az alkotásoknak minden bizonnyal a fia, Cornelius Gurlitt a jogos tulajdonosa. Legalábbis ez következik korábbi bírósági döntésekből. A háború után számos múzeum megpróbálta visszaszerezni a gyűjteményből a minisztériumhoz került munkákat, de ezeket az igényeket elutasították. A bíróságok arra hivatkoztak, hogy az "állam nem üldözte saját intézményeit" - magyarázta a döntések indokát a Spiegel Online-nak egy szakértő.
Az eddigi adatok szerint a Cornelius Gurlitt lakásában talált 1406 kép közül nagyjából 380 tartozik ebbe a kategóriába. Kevéssé vitatható az is, hogy a 80 éves férfi a jogos tulajdonosa a dédapja, Louis Gurlitt tájképfestő képeinek is. Ugyanakkor nagyjából 590 kép a nácik által elrabolt - elkobzott vagy kikényszerített adásvétellel, jóval áron alul megszerzett - alkotások kategóriájába tartozhat. Ezeknek a fényképét és fő adatait a héten közzéteszik az elveszett kulturális javak koordinációs állomásának (Lost Art Koordinierungsstelle) lostart.de címen működő portálján.
A jogszabályi környezet hiányossága miatt nem csak a festmények, grafikák, nyomatok további sorsa bizonytalan. A hatóságok eljárása is megkérdőjelezhető. Nem világos, hogy milyen alapon hozzák nyilvánosságra egy magángyűjtemény adatait, és az is rejtély, hogy milyen alapon kobozták el Cornelius Gurlittól a képeket - hívta fel a figyelmet a Spiegel Online. Elképzelhető, hogy a müncheni műkincsfogás nyomán végül új törvényt hoznak az elrabolt vagyontárgyak visszaszolgáltatásáról. Erre utal a bajor igazságügyi miniszter egy nyilatkozata. Winfried Bausback a napokban a Süddeutsche Zeitungnak azt mondta, nemigen lenne vállalható, ha valaki az elévülés miatt nem kaphatna vissza egy alkotást, amelyet a nácik raboltak el a családjától.