400 éves a Mediciek antik patikája
2012. április 16. 09:45 MTI
Firenze városának híres intézménye az idén négyszáz éves Santa Maria Novella patika, vagy ahogy teljes neve megjelöli, "illat- és gyógyszerkészítő műhely".
A mai látogatót már a bejáratnál megcsapja a különleges parfümök illata. A patinás cég valaha titokzatos fiolákkal látta el Medici Katalint, manapság pedig olyan sztároknak szállít, mint Monica Bellucci. Valójában története még régebbre visszavezethető, a város dominikánus szerzetesei 1221-ben kezdtek orvosi füveket termeszteni balzsamaik és gyógyszereik alapanyagául.
A szerzetesek illatcsodáinak híre túllépett a kolostor falain, ez indította 1612-ben a barátokat arra, hogy a Medici-család égisze alatt megnyissák műhelyüket a nagyközönség számára. A dúsgazdag és hatalmas firenzei család külföldi udvarokban is híressé tette az illatgyár produktumait.
Amikor Medici Katalin férjhez ment II. Henrik francia uralkodóhoz, több flakont is vitt magával egy külön számára készített, bergamot alapú parfümből, amelyet "LÍeau de la Reine" névre kereszteltek. "A királynő víze" szenzációt keltett az udvarban, és forradalmian új technikát vezetett be.
"Korábban olajjal vagy ecettel keverték az esszenciákat, a szerzetesek használtak helyettük először alkoholt. A LÍeau de la Reine egész Európában az első híres alkohol alapú illatszer volt" - mondta el az AFP-nek Gianluca For, a cég kereskedelmi igazgatója.
A nagy múltú kreáció azóta is szerepel a mindmáig jól menő (2011-ben 37 százalékos forgalomnövekedést felmutató), ám diszkrét, régi arculatát megőrző cég választékában. A Firenze központjában lévő patika helyiségeit pompás freskók dekorálják, ablakai pedig az ősi kolostor tornyára nyílnak.
A berendezés és a pénztár 1612 óta változatlan, de a dominikánusoknak távozniuk kellett 1886-ban, amikor az olasz állam elkobozta az egyházi javakat és eladta a patikát az utolsó dominikánus igazgató unokaöccsének. Azóta is ennek a családnak a tagjai - immár négy egymást követő nemzedék - váltották egymást a cég élén.
Manapság a vásárlók 80 százaléka külföldi, mint például a Sabrina néven bemutatkozó kínai lány, aki Szecsuán (Sichuan) tartományból érkezett. "Mielőtt beléptem, azt hittem, ez is egy butik a sok közül, de ez igazán mesés!" - méltatja a látványt.
Minden nációnak megvan a maga kedvence: a kínaiak a körömvirág-krémért rajonganak, a japánok a Balsamita major mentáért, a koreaiak az idralia-krémért. A régi helyiség mellett a gyógyszertár beruházott egy történelmi épületbe, a szomszédban lévő egykori San Niccolo templom Mariotto di Nardo XIV. századi művész képeivel dekorált sekrestyéjében múzeum-könyvtárat rendezett be.
A polcokon szépségápoló krémek, parfümök, infúziók, esszenciák és gyertyák sorakoznak régies, de elegáns csomagolásban. A cég féltékenyen és büszkén őrzi a sok évszázados recepteket, amelyek alapján ma is maga állítja elő termékeit.
Az üzlettől 3 kilométerre lévő 4500 négyzetméteres laboratóriumban a műveletek többségét ma is kézzel végzik, a szappanöntéstől és a gyertyák díszítésétől a címkézésig. A gyógyszappanokat a sajtokhoz hasonlóan két hónapon át érlelik az erre szolgáló szekrényekben. Különleges termékeik rendre elnyerték a hírességek megbecsülését: Dante és Lord Byron a múltban, Penelope Cruz, Monica Bellucci és a monacói Karolina hercegnő napjainkban zengte dicséretüket .
A patinás intézménynek egy centet sem kell költenie a reklámra: ahhoz, hogy megőrizze hírét és a márka híveit odacsábítsa a világ 200 pontján megtalálható eladóhelyeire, elég feltűnnie néhány sikerfilmben. A cégtulajdonosok arra is büszkék, hogy a Santa Maria Novella balzsamainak vevői egyre fiatalabb korosztályokból kerülnek ki. További adu, hogy termékeik bonyolult, manuális előállítása és a felhasznált alapanyagok drágasága miatt ezt a céget kevésbé fenyegetik a hamisítók, mint más márkákat.
Mindennek persze ára van: egy kölni megvásárlására legalább 80 eurót kell szánni, az illatosító potpourri 15 euróba kerül. De a legvékonyabb pénztárcájúak számára is akad valami: 5 euróért egy kis pasztillás doboz.