Újra édes az élet Rómában
2010. november 1. 11:42 MTI
A Római Filmfesztiválon szombat este mutatták be Federico Fellini ötven évvel ezelőtt készült világhírű filmjének, Az édes életnek (La Dolce Vita) a felújított változatát.
A kultuszfilmmé vált alkotás restaurálásának költségeit mások között a Gucci divatkonszern támogatta, amely hétszázezer eurót adományozott a Martin Scorsese által létrehozott filmalapnak. Az alapítvány a filmremekművek restaurálásának finanszírozása mellett kötelezte el magát.
Egykor az arisztokraták, ma a divat tölti be a mecénás szerepét Rómában, ahol az egyre szűkösebb állami támogatás az olasz mozi világhírű, de öregedő alkotásainak megőrzését sem tudja fedezni. Segítséget a Martin Scorsese világhírű rendező által 1990-ben alapított The Film Foundation nyújtott, mely céljai között a nemzetközi filmgyártás klasszikusainak megmentését tűzte ki. Pénzt Guccio Gucci 1921-ben nyitott divatháza biztosít, amely 2006 óta finanszírozza az amerikai alapítvány filmrestaurálását.
Az együttműködés legújabb eredménye szombat este volt látható: az ötödik évéhez érkezett Római Filmfesztiválra a talán leghíresebb olasz alkotást, az éppen ötven éves Az édes életet varázsolták újjá. Az 1960-ban bemutatott, fekete-fehér Fellini-film teljesen megújult. Nem volt egyszerű munka: a digitális tisztítás 6 ezer órát igényelt - hangzott el a filmfesztivált megelőző sajtótájékoztatón. A restaurálást a filmalap többek között a bolognai Cineteca, a római Cinecitta és a Paramount Pictures filmgyárral közösen végezte.
Az olasz divatház eddig négy film helyreállítását támogatta. Segítségükkel restaurálták a John Cassavetes rendezte Egy hatás alatt álló nőt (1974), a Barbara Loden rendezte Wanda (1970) című filmet, Michelangelo Antonioni A barátnők (1955) című alkotását és Luchino Visconti Érzelem (1954) című filmjét. Scorsese és Gucci sikeres művészi szövetsége újabb állomásának számít a Az édes élet és a Luchino Visconti rendezte 1963-as A párduc, amelyet jövőre a cannes-i filmfesztiválon mutatnak be. A helyreállítás filmenként 450 ezer dollárjába került a divatcégnek.
A szombat esti bemutató házigazdája Martin Scorsese és Frida Giannini, a Gucci kreatív igazgatója voltak. "A La Dolce Vita nyitott utat annak az új világnak, melyben azóta is a stílus, a divat és a hírnév számít"- mondta Giannini a bemutató kapcsán.