Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

90 éve süllyedt el a Titanic testvére

2006. november 21. 16:00

<

Az óceánjárók fénykorának vége

A víz így elérte a kazánházat, a Britannic pedig süllyedési szintjét. Szerencsére pár válaszfal épen maradt, így a víz nem tört - volna - be a további kazánházakba, mivel azonban az alsóbb szinteken nyitva maradtak a hajóablakok, a víz ezeken keresztül mégis elöntötte a kazánházakat. Amikor immár hat hajórekesz állt víz alatt, bizonyossá vált, hogy a hajó a nem marad víz felszínén. A Britannic hiába volt erősebbnek és biztonságosabbnak építve, mint a Titanic, alig tíz perccel a robbanás után olyan állapotban volt, mint a Titanic egy órával a jégheggyel való ütközést követően. Bartlett kapitány még egy kétségbeesett kísérletet tett, hogy a közelben fekvő Kea sziget partjaira vezesse a hajót, de a legénység már megkezdte a mentőcsónakok előkészítését és vízre bocsátását.

Az utasokat sikerült kimenteni, a katasztrófa 30 áldozata közül a legtöbb akkor halt meg, amikor az óceánjáró tatja kiemelkedett a vízből és két rosszul leengedett mentőcsónakot beszippantott a még forgó hajócsavar. A még a parancsnoki hídon tartózkodó Bartlett csak ekkor adott utasítást a hajó motorjainak leállítására, majd 8 óra 35 perckor kiadta a parancsot a hajó elhagyására. Ő maga 9 órakor egyszerűen lesétált a parancsnoki hídról, amelyet akkor ért el a víz. A Britannic hét perccel később alámerült az Égei-tenger hullámsírjába. Az 1038 túlélő segítségére helyi halászok siettek, később pedig megérkezett a katasztrófa helyszínére a HMS Scourge és a HMS Heroic is.

Azt a mai napig sem lehet biztosan tudni, hogy mi okozta a robbanást. Egyes történészek szerint a hajó aknára futott, mások szerint megtorpedózták, de olyan legendák is keringenek, hogy a hajó sebesülteken kívül fegyvereket és hadianyagokat is szállított, emiatt volt olyan nagy erejű a detonáció.

A száz méter mélyen nyugvó hajót 1975-ben a világhírű Jacques Cousteau találta meg, s azóta számos kutatást végeztek rajta. A legendás óceánjárók közül az Olympic szolgált a legtovább, nyugdíjazásának ideje 1934-ben, a Cunard és a White Star Line összeolvadásával érkezett el. A fedélzetén található berendezés minden darabját elárverezték, a hajótörzset pedig szétszerelték. Így ért véget az óceánjárók fénykora.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

90 éve süllyedt el a Titanic testvére

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra