Múlt-kor.hu

Végigkísérte a zeppelinek világhódítását a szépségéről ismert újságírónő

Végigkísérte a zeppelinek világhódítását a szépségéről ismert újságírónő

2021. március 16. 16:23 Múlt-kor

Lady Grace Hay Drummond-Hay újságírónő volt az egyetlen nő a világ első léghajója, az LZ 127 Graf Zeppelin fedélzetén, amikor az 1929-ben körberepülte a Földet. Habár korábban nem foglalkozott a repüléssel, cikkeivel segített népszerűsíteni az 1920-as évek végétől, nagyban hozzájárulva a zeppelinek máig élő kultuszához.

Vadregényes tájakon

Grace Marguerite Lethbridge 1895. szeptember 12-én született az angliai Liverpoolban, édesapja egy állateledel-társaság ügyvezető igazgatója volt. 1920-ban, 25 évesen feleségül ment a nála csaknem 50 évvel idősebb Sir Robert Hay Drummond-Hay diplomatához, akinek előző házasságából született gyermekei mind idősebbek voltak új mostohaanyjuknál.

Nem egészen hat év házasság után Sir Robert 1925-ben meghalt, a 31 éves Lady Drummond-Hay pedig immár arisztokrata özvegyként élt a londoni Finchley Roadon található lakásában. Korábban több brit lapnak, köztük a The Sphere-nek is írt cikkeket, az 1920-as évek végén pedig az amerikai Hearst lapcsaládnak kezdett dolgozni.

A repülésről először 1928-ban írt, amikor a Chicago Herald and Examiner című lap számára készített cikksorozatot az LZ 127 Graf Zeppelin léghajó első, Németországból az Egyesült Államokba vezető transzatlanti útjáról. A fedélzeten ő volt az egyetlen nő, így – habár maga is újságíróként volt jelen – nagy figyelmet kapott a világsajtóban.

A következő év márciusában Drummond-Hay a léghajó első „keleti útján” is részt vett, szintén a Hearst-lapcsaládnak író kollégája, a német Karl von Wiegand társaságában. A léghajó ekkor Németországból Palesztinába repült, több útba eső városban – köztük Budapesten is – postai küldeményeket adott le.

1929 augusztusában a Graf Zeppelin minden addiginál grandiózusabb vállalkozásra indult: a New Jersey állambeli Lakehurstből indulva a Földet megkerülő útba kezdett. A rendkívül költséges út forrásait fele részben maga William Randolpth Hearst fedezte, aki az ötletgazda is volt egyben. Hearst négy „saját” emberét, köztük Drummond-Hay-t és von Wiegandot küldte az útra.

A jegyeket csaknem 3000 dollárért árulták az útra (mai pénzben ez 45 000 dollárt jelentene), a legtöbb utas azonban nem maga fizette jegyét – az érintendő országok (az Egyesült Államok, Németország, a Szovjetunió és Japán) egy-egy katonai képviselője mellett további újságírók és fényképészek vettek főként részt az utazáson.

Az út első szakasza Lakehurstből a németországi Friedrichshafenben található zeppelinkikötőbe vezetett, ahol újratöltötték üzemanyaggal a Graf Zeppelint, amely kelet felé haladt tovább. Bár a szovjet vezetés kérte, hogy Moszkva felett repüljön el a léghajó, Hugo Eckener kapitány ennek útvonaltervezési okokból nem kívánt eleget tenni. A Szibéria feletti útszakaszhoz a Graf Zeppelin számos lőfegyvert is magával vitt arra az esetre, ha kényszerleszállást kellene végrehajtania a vadonban. Ilyenre nem került sor, azonban az ekkoriban még meglehetősen hiányosan feltérképezett Sztanovoj-hegyláncon való átjutás így is kalandosnak bizonyult.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Végigkísérte a zeppelinek világhódítását a szépségéről ismert újságírónő

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2021. tavasz különszám: 18 festmény, amit imádunk

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra