SS-tábornok által elhurcolt reneszánsz festmények kerültek elő
2016. április 19. 11:03 MTI
Két milánói műgyűjtő örököseinél megtaláltak az olasz hatóságok három reneszánsz festményt, amelyet a megszálló német csapatok 1944-ben hurcoltak el egy toszkánai villából, Félix Bourbon-pármai hercegnek (1893-1970), Sarolta luxemburgi nagyhercegnő férjének, Zita magyar királyné testvérének camaiorei nyaralójából.
A nácik számos műkincset hurcoltak el a Pianore-villából azon az alapon, hogy Luxemburg a Németországgal ellenséges államok közé tartozott a második világháborúban. A festményeket egy Merano melletti kastélyban, Karl Wolff SS-tábornok rezidenciáján halmozták fel. A háború után az elhurcolt műkincsek többségét az amerikai hadsereg műkincsvadász kommandója visszaszolgáltatta Félix hercegnek, több műnek azonban nyoma veszett, köztük a most elkerült három, 15. század végi festménynek.
A képeket lefoglalták, és törvényes örökösök hiányában a milánói Brera Képtár gondjaira bízzák. Nem kell visszaadni őket Luxemburgnak, mert a miniállam már kapott kártérítést az elhurcolt javakért. A nyomozást 2014-ben kezdte a monzai csendőrség régi dokumentumok tanulmányozásával, a képeket még tavaly júliusban foglalták le két milánói magánlakásban, az eredményről hétfőn számoltak be Milánóban. Az ügyben bűnvádi eljárás indult, két meg nem nevezett személyt lopott javak elfogadásával vádolnak.
A vallási tárgyú képek egyikét, a Madonna kisdeddel címűt a Cima da Conegliano művésznéven ismert reneszánsz mester, Giovanni Battista Cima (1460-1518) festette. A visszaszerzett festmények között van Alesso Baldovinetti (1425-1499) Szentháromság című alkotása is. A Jézus bemutatása című képet Girolamo dai Libri (1474-1555) híres veronai miniatúrafestő festette.
Paola Strada művészettörténész hangsúlyozta, hogy noha kevésbé ismert festők műveiről van szó, az előkerült festményeknek "óriási" művészettörténeti jelentőségük van "egyedülálló jellegük miatt", és azért is, mert a piacon ritkának számító mesterektől származnak. Éppen a ritkaságuk miatt egyelőre nem is tudják felbecsülni az értéküket, nincs mihez hasonlítani őket. A képeket restaurálásra szorulnak, mert meglehetősen gyatra állapotban kerültek elő - hangzott el a hétfői milánói sajtótájékoztatón.