Múlt-kor.hu

Sikertelen magyar találmány nyomán fejlesztette ki saját léghajóját Zeppelin gróf

Sikertelen magyar találmány nyomán fejlesztette ki saját léghajóját Zeppelin gróf

2019. március 8. 13:58 MTI

102 éve, 1917. március 8-án halt meg Ferdinand von Zeppelin gróf német katonatiszt, a nevét viselő léghajó tervezője. Zeppelin volt az első, aki a magyar Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével merev testű, kormányozható léghajót tudott építeni. (Zeppelin a magyar feltaláló gépének 1897-es, katasztrófával végződött bemutatója után vette meg a terveket az özvegytől.)

1838. július 8-án született Konstanzban. Ahogy ez egy arisztokrata család tagjától elvárható volt akkoriban, katonai pályára lépett. Az amerikai polgárháború idején megfigyelő volt az északi hadseregben, itt emelkedett először a levegőbe egy ballonnal. 1866-ban a (vesztes) osztrák oldalon harcolt a poroszok ellen, majd 1870-ben a (győztes) porosz oldalon a franciák ellen. 1891-ben altábornagyi rangban vonult vissza, ettől kezdve minden idejét és tehetségét a repülésnek szentelte.

Amióta a Montgolfier fivérek először emelkedtek a levegőbe léggömbjükkel, számosan követték példájukat - azonban a ballonok ki voltak szolgáltatva a szél kényének-kegyének, s nem sikerült megoldani irányításukat. Zeppelin volt az első, aki a magyar Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével merev testű, kormányozható léghajót tudott építeni. (Zeppelin a magyar feltaláló gépének 1897-es, katasztrófával végződött bemutatója után vette meg a terveket az özvegytől.)

A Zeppelin által tervezett LZ-1 hossza 128, átmérője 11,7 méter volt és 16 elválasztott gáztartályt tartalmazott. A légcsavarokon keletkező húzóerőt két 16 lóerős Daimler-motor szolgáltatta, a haladás irányát oldal- és magassági kormányokkal szabályozták. A léghajó első próbaútját 1900. július 2-án tette a Boden-tó felett és 17 percig tartózkodott a levegőben, de a kormánymű tökéletlenségei miatt a kikötőoszlophoz közelítésnél csaknem eltört. A hibák kiküszöbölése után a jármű 31 kilométeres óránkénti sebességet ért el, de a fejlesztés felemésztette Zeppelin vagyonát: a csődtől csak II. Vilmos császár támogatása és egy javára rendezett sorsjáték mentette meg.

Az LZ-III 1906-ban már egy napig maradt a levegőben, Zeppelin összesen 40 típust tervezett. A szemet gyönyörködtető és csendes léghajókat az első világháborúban is bevetették, de gyorsan alul maradt a levegőnél nehezebb, de gyorsabb repülőgépekkel szemben: lassúsága miatt ki volt szolgáltatva, s mivel rendkívül robbanékony volt, könnyű célpontot jelentett. London bombázásakor a németek zeppelineket is bevetettek, de a repülő szivarok közül mintegy negyven pusztult el. Feltalálójuk 1917. március 8-án halt meg a poroszországi Charlottenburgban.

Járművének nagy sikerei és kudarcai azonban csak ezután következtek. 1928-ban építették a Graf Zeppelin nevű utasszállító léghajót, amely 120-140 kilométeres utazósebességgel haladt. 1929-ben 21 nap alatt körüljárta a Földet, 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon és 1937-ig 590 utat megtéve 16 ezer utast szállított, összesen 1,7 millió kilométert repült. A felhajtóerőt adó hidrogént eddigre már a kevésbé robbanékony héliumra cserélték fel, ezt a gázt azonban az amerikaiak nem voltak hajlandók a már fegyverkező hitleri Németországnak szállítani.

Az LZ 129-es jelű Hindenburg 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű, négy Daimler-motorral ellátott, 72 férőhelyes léghajó volt, amely 1936-tól rendszeresen közlekedett az Egyesült Államokba. 1937. május 7-én hatvanadik útján New Jersey-ben, Lakehurstnál kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt. Ettől kezdve a léghajók iránti érdeklődés lehanyatlott, majd megszűnt.

Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, elsőként Karinthy Frigyes lépett ki belőle. A zeppelin magyarországi körrepülésre indult, ám a rossz időjárás miatt csak Debrecenbe jutott el, s még aznap visszatért Németországba.

Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mivel olcsóbban üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony. Kevés energiát fogyasztanak, nincs szükségük nagy repülőterekre és nagy karbantartó személyzetre, lassúságuk miatt pedig turisztikai célokra, városnézésre is alkalmasabbak. A 110 méter hosszú léghajók 100 utas vagy 10 tonna hasznos teher szállítására képesek.

Sikertelen magyar találmány nyomán fejlesztette ki saját léghajóját Zeppelin gróf

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2019. ősz különszám: 101 kép rólunk

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra