Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》
Sárga rózsák, fájdalmak és öngyilkosságok: Domján Edit és Szécsi Pál tragikus szerelme

Sárga rózsák, fájdalmak és öngyilkosságok: Domján Edit és Szécsi Pál tragikus szerelme

2021. december 29. 10:46 Csatári Bence

A szakítás oka: alkohol

Kapcsolatukban a legnagyobb problémát Szécsi Kati emlékezete szerint az alkohol jelentette, Editben az italfogyasztás gyanúját az erősítette meg, hogy rájött: amikor Pál ivott, barátai hazahozták őt is, meg az autóját is, így pedig nem derült fény a turpisságra egészen addig, amíg egy taxisofőr el nem szólta magát Editnél. Amikor labilis idegrendszere miatt egy hét távollét közben alkoholra nagy adag gyógyszert vett be Pali, s ezen időszak alatt nem adott életjelet magáról, Edit kiadta az útját, mert nem tudta megemészteni, hogy hogyan lehet valaki öngyilkos akkor, amikor ő belé szerelmes? A szakításkor Pali kismagnóját úgy vágta a falhoz, hogy az ripityára törött.

Ezekben a napokban történt az is, hogy Editnek abortusza volt. Szécsi Kati szerint ezt nem osztotta meg Palival, aki pedig végtelenül dühös lett Editre emiatt, mert úgy érezte, az alkohol rabságából egyedül egy gyermek, aki az övé, menthette volna meg, utódot pedig csakis Edittől akart. Egymással utoljára – stílszerűen – telefonon beszéltek, leginkább az abortuszról, amelynek – és így a szakításnak is – a végső magyarázata Pali sokszor mértéktelenségbe csapó italozása volt.

Editben közben ekkoriban, november táján tudatosult, hogy lassan betölti a negyedik ikszet, és végérvényesen középkorú nő lett, ami szinte sokkolta. Szécsi Kati visszaemlékezése szerint a szakítás után Edit egy napon még éjféltájban elment Pali lakásához, de az egyik házvezetőnője keményen kiadta útját, noha minden bizonnyal nem volt tisztában azzal, kit utasított ki, mert nem láthatta a sötétben. Szécsi Pál nővére azt sugallja, Edit mindvégig hitt az újrakezdésben, abban, hogy születésnapján, ami karácsonyra esett, eljön hozzá Pali, akinek életét szakításuk után is nyomon követte.

Öngyilkosság külön-külön

Edit öngyilkossága előtt egy bőröndbe összecsomagolta fontosabb ruháit, valamint a Szécsi Pállal oly sokszor forgatott Petőfi összes verseit tartalmazó kötetet, és a Dunába dobta. Állítólag volt férje, Kaló Flórián 1972 karácsonyán felhívta születésnapja alkalmából gratulálni, sőt még azt is mondta neki, lehet, hogy következő születésnapján újra feleségül kéri Editet. Eközben december 26-án 16 év után Pali és Kati újra beszélgettek anyukájukkal telefonon, de Pali ekkor részeg volt, majd gyakorlatilag átaludta az ünnep másnapját, mámorából pedig Kati ébresztette fel, közölve vele a tragikus hírt: Edit öngyilkos lett, nincs többé.

Módos Péter, a televízió könnyűzenei szerkesztője tanácsolta Katinak, hogy ő mondja el Pálnak a rossz hírt, nehogy mástól kelljen megtudnia. Komáromi Tibor, az egykori gyilkossági főnyomozó, aki később a Szécsi Pál halálával kapcsolatos vizsgálatot is vezette, korábban úgy nyilatkozott: A halála napján éppen 40 éves Domján Edit tényleg meg akart halni, ami abból is látszott, hogy két könyökhajlatában ott voltak a zsilettpenge nyomai.

Ez arra utalt, hogy fel akarta vágni az ereit, ám mivel ez minden bizonnyal fájt neki, nem ezt az útját választotta a halálnak, hanem felakasztotta magát. Ezt sem bízta azonban a véletlenre, kezeire hurkot rakott, hogy még véletlenül se tudjon segíteni magán haláltusájában. Mint Komáromi elmondta, a lakásban talált személyes tárgyakat átadta Domján volt férjének, Kaló Flóriánnak, egy kötetnyi levelet pedig visszajuttatott azok írójának, aki állítólag népszerű színész volt, utóbbi nevére azonban nem derült fény.

Bálint András, Domján Edit színésztársa a Madách Színházban a Jó társaságban című kötetben így emlékezett vissza a tragikus napra: „1972 karácsony második napján Shaw Candidája volt kitűzve, délután fél háromra. Kettő előtt az öltöztetőnő jelentette, hogy a címszerepet játszó Domján Edit nem érkezett meg, és nem veszi föl a telefonját. Fölhívtuk Ádám Ottót, aki a következő bölcs utasítást adta: négyen menjünk ki a lakására, valaki, akinek van autója, Mensáros Laci, egy kolléganő és egy műszaki.”

„Én vezettem, Nagy Anna, Mensáros és Taub Pali jött, aki műszaki vezető volt akkor. A Fürst Sándor (ma Hollán Ernő) utcában lakott Edit, a második emeleten, becsöngettünk, nem nyitott ajtót. Laci benézett a kulcslyukon, aztán a levélnyíláson. Sápadtan ült le a lépcsőre. Én is benéztem. A fenti kulcslyukon egy elfordított női fej sziluettjét látta, a lenti levélnyíláson pedig a levegőben a függő két lábat. A többiek is benéztek. Hívtuk a rendőrséget, a mentőket. A jéghideg lépcsőházban ültünk, remegtünk, gyanítottuk, hogy hinni kell a szemünknek. A rendőrök feltörték a bejárati ajtót, a mentők levágták Editet a kötélről, amivel az ajtót áthidaló könyvespolcra felakasztotta magát.”

Órák óta halott volt. A kis garzonlakásban egy halálra véglegesen elszánt ember nyomait találtuk: búcsúlevelet, gyógyszeres fiolákat, zsilettpengéket és sok alvadt vért. A vérnyomok a fürdőszobába vezettek, ahol levágta a fregoli kötelét. (…) Valahányszor látom Domján Editet archív felvételen a tévében, vagy hallom hangját a rádióban, eszembe jut a sziluettes kép a kulcslyukon. Minden évfordulón bulvártéma ez a titokzatos öngyilkosság: hogy éppen negyven éves volt, hogy magánéleti válságba került, hogy Szécsi Pál vette rá, hogy úgy érezte, már nem számítanak rá a színházában. Az öltöztetőnője mesélte, hogy többször is látott pengenyomokat Edit csuklóján. ’Be akarom bizonyítani valakinek, hogy nem félek meghalni’ – mondta állítólag. Sikerült”.

Palit a hír közlése után közvetlenül teljes diszkréció mellett kórházba szállították. Ezután 1973 elején Edit emléke elől menekülve lényegében emigrált, útlevél nélkül egy külföldi fellépésre kiadott kilépési engedéllyel, ami csak akkor lett volna érvényes, ha valóban előadásra ment volna, de akkor, a tragédia után erről természetesen szó sem lehetett. Eközben számait itthon nem játszotta a rádió, mert disszidensnek számított, útlevelét pedig utólag ideiglenesen bevonták. Németországi rokonaihoz, Mici nénihez és családjához ment, de célkitűzését, hogy találkozzon Amerikában élő édesanyjával – ami valamiképpen talán enyhíthette volna Edit elvesztése fölött érzett fájdalmát – végül nem érte el.

Miután bebizonyosodott, hogy nem terem számára énekesi babér az NSZK-ban, hazatért, itthon pedig violát vitt Edit sírjára, emlékezve arra, hogy szerelme szerzőtárs lett a Violákban, amikor azt kérte Vándor Kálmántól, hogy a szövegben módosítsák a „levetkőzöl a széken” sort a „mint fénysugár a ködben”-re. Lelkére azonban nem jelentett gyógyírt az sem, hogy nagy sikert aratott visszatérésével a színész-újságíró rangadón, több tízezer ember előtt overallos emberek egy ládában cipelték be a pályára, amiből egyszerre csak előrukkolt. Utolsó szentestéjét, Edit halálának első évfordulóját 1973-ban egyedül töltötte, leitta magát, majd kiment Edithez a temetőbe.

Utolsó hónapjait hangszalaggyulladások és kifizetetlen adósságok kísérték, utóbbiakat Kati szerint a menedzser csinálta neki különböző címszavak alatt, melynek fejében Pál házát is eladták. Ilyen zavaros körülmények között lett öngyilkos Szécsi Pál 1974-ben, immáron sokadszor, de először „sikeresen”, miután egy csomó gyógyszert bevett. Állítólag előtte utoljára még egyszer meglátogatta Editet a temetőben. Szécsi Pál ugyanúgy hagyta itt az árnyékvilágot, ahogy ide érkezett: nincstelenül, nem csak anyagi értelemben, de érzelmileg is, hiszen akkor szerelme már másfél éve halott volt. De Szécsi Pál sikerre vitt dalai, ahogy Domján Edit színészi alakításai is maradandó értéknek bizonyultak, és haláluk után több évtizeddel még most is ott élnek sokmillió magyar szívében.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Sárga rózsák, fájdalmak és öngyilkosságok: Domján Edit és Szécsi Pál tragikus szerelme

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2022. ősz különszám: Lenyűgöző történeteink

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra