Megoldódhat a Pearl Harbor-i híres kisgép eltűnésének rejtélye
2017. december 8. 15:34
1941. december 7-ének kora reggelén a 22 éves Cornelia Fort civil repülőoktató egy fiatal diákot vezetett be Honolulu felett a szárnyalás rejtelmeibe. A mindössze 7 méter hosszúságú, 11 méteres szárnyfesztávolságú, Interstate Cadet típusú, egymotoros, kétüléses géppel éppen vissza akartak fordulni a városi repülőtérre, amikor a távolban az égen egy csillogásra lettek figyelmesek, ami egy másik vasmadárra utalt. Úgy tűnt, egyenesen feléjük tart, mégpedig elég gyorsan. Fort erre megragadta a botkormányt, és dühösen felhúzta. Olyan közel repült el mellettük, hogy a kis Cadet ablakai berezonáltak.
Miután elkerülték az ütközést, Fort lenézett és látta, hogy egy japán vadászrepülő húzott el mellettük. „Nyugatra tekintve láttam, hogy valami csillogó leválik a vadászról, és zuhanni kezd lefelé. A gyomrom görcsbe rándult, amikor az a valami felrobbant Pearl Harbor közepén” – emlékezett vissza később. Fort és tanítványa végül szerencsésen landoltak, miközben a reptér kifutópályáját bombák szaggatták.
Az ellenséggel való közeli találkozása az 1970-es, Tora! Tora! Tora! című háborús drámafilm nyitójelenetébe is belekerült, és ma is számos megemlékezésen és repülőshow keretében játszák el újra és újra. A híres Interstate Cadet egymotorosnak azonban nyoma veszett.
A Pearl harbor-i támadás 75. évfordulóján jelentette be Greg Anders, az amerikai légierő nyugalmazott pilótája, a burlingtoni Heritage Flight Museum ügyvezető igazgatója, hogy megtalálta. A hadnagy szerint az Interstate Cadet 2013-ban került eladásra Honoluluban, pont a támadás évfordulóján, amelyet nyilvántartások is bizonyítanak.
Azonban a szóban forgó repülőgépen lévő azonosító (NC37266) nem egyezik meg azzal a számmal (NC37345), amelyet Cornelia Fort az útinaplójába lejegyzett. Vajon mi oka lehet ennek? Anders érvelése szerint a lány feljegyzései, amelyek most a texasi egyetemen vannak archiválva, nem az eredeti dokumentumok közül valók, hanem ő maga készítette a másolatokat, miután 1942 decemberében a családja nashville-i otthonát – számos egyéb emlékével és tárgyával egyetemben – elpusztította egy tűzvész.
Anders felfedezte, hogy a most is olvasható regisztrációs szám egy olyan repülőgéphez tartozik, amelyet az eredeti feljegyzés idején még csak meg sem építettek. A papírjaik alapján egyébként 11 másik, Pearl Harbor-hoz köthető Interstate Cadet-ről tudunk. Anders elmondása szerint ezek közül megtalálta azt a gépet, amely a legjobban illik a lány leírásaihoz, valamint már elkészült 1941 decemberére.
A hadnagy szerint teljességgel érthető, hogy a karrierje kezdetén álló fiatal nő úgy döntött, rekonstruálja (kevéssé helytálló szóval: meghamisítja) a repülési óraszámait is tartalmazó dokumentumot, minthogy magyarázkodnia kellejen, hogy valóban repült már eleget, csak nem tudja bizonyítani, hiszen elégett a papír.
A híressé váló Fort Pearl Harbor után különböző kisegítő munkákat végezve járult hozzá az ország háborús erőfeszítéseihez a hátországban. Többek között úgy segítette a légierő munkáját, hogy a gyárakból ő szállította a bázisokra a különböző gépeket. 1943 márciusában egy Vultee BT-13-at vezetett Texas felett, amikor a formáció másik tagjával összeakadtak, és lezuhant. Ő volt az első női pilóta, aki aktív szolgálat során hunyt el.