Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Kézigránát és ejtőernyő – öt híres gépeltérítés a múlt századból

2016. március 30. 16:42 Múlt-kor

<

Disszidálási célból

A vasfüggöny 1948-as leeresztése után számos magyar disszidens kötött el egy-egy vitorlázó repülőgépet, mégis csak 1956. július 13-án fordult először az elő, hogy egy erőszakkal megszerzett utasszállító géppel külföldre jussanak a géprablók. Az '56-os magyar forradalom előtt három hónappal hét magyar fiatal (közülük négyen bokszoltak, egyikük berepülőpilóta volt a hadseregben, ketten pedig amatőr vitorlázópilóták voltak) szállt fel a Budapest-Szombathely légi járatra.

Az előre megbeszélt jelre − „Jé, ott van Győr!” − a csapat tagjai elkezdték ütlegelni az utasokat, azt remélve, hogy köztük van az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) álruhás kísérője. Hamarosan kiderült azonban, hogy Doktor Elek alhadnagy a pilótafülkében tartózkodik, s fegyvere valószínűleg csütörtököt mondott, mert a 8-10 percig tartó gépelfoglalás során egyszer sem tudta használni.

A pilótafülkéért folytatott közelharcot végül a bokszolókkal megerősített disszidenscsapat nyerte. Miközben a gépeltérítők áldozataik és saját sérüléseik bekötözésével foglalatoskodtak, a berepülőpilóta, Polyák György 300-400 méteres magasságban a radarfigyelő rendszert kikerülve navigálta át a határon a húszszemélyes LI-2-es utasszállítót. A gép − az üzemanyag fogytával − a Münchenhez közeli ingolstadti NATO-támaszpont épülő, véletlenül meglátott leszállópályáján landolt. Nyugaton szabadsághősökként ünnepelték a bátor fiatalokat, akik rögtön a világsajtó érdeklődésének középpontjába kerültek.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Kézigránát és ejtőernyő – öt híres gépeltérítés a múlt századból

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra