Múlt-kor.hu

Keresés

Keresési feltételek:
Címke: közlekedés
195 találat
[1]

A szekerek korában még világszenzáció volt, de az idő vasfoga nem kímélte a fogaskerekűt

[2022.06.24. 11:50] Hírek

148 éve, 1874. június 24-én indult meg a fogaskerekű vasút Budán a Városmajor és a Svábhegy között. A fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf, a Sikló kezdeményezője vetette fel, miután megismerte a svájci Riggenbach művét.

[2]

Korántsem zajlott zökkenőmentesen a buszok térhódítása Európa útjain

[2022.06.01. 20:25] Hírek

117 éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat.

[3]

A munka megszállottja és a vasútügy rendíthetetlen harcosa volt Baross Gábor

[2022.05.09. 08:50] Hírek

130 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[4]

Oltalom vagy átok? Így vetett véget Nagy-Britannia elszigeteltségének a Csalagút

[2022.05.06. 19:25] Hírek

28 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és Francois Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között, a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[5]

Az ég helyett végül a földet hódította meg a Vespa gyártója

[2022.04.23. 10:35] Hírek

Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a szabadságot és a könnyed életérzést sugárzó robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. A Vespa karrierje hivatalosan 1946. április 23-án kezdődött.

[6]

Kacsával és kakaduval a világűr felé: az Opel család zsenije, „Rakétás Fritz”

[2022.04.08. 13:40] Hírek

A 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek megváltoztatták a 20. század menetét.

[7]

Kossuth még a Holt-tengerhez hasonlította, néhány év múlva már gőzhajó szelte a Balaton hullámait

[2022.04.05. 18:50] Hírek

A balatoni gőzhajózás megindítását az utókor Széchenyi érdemei között tartja számon, ugyanis ő járult hozzá a legtevékenyebben a Kisfaludy vízre bocsátásához. Az eseményt megelőzte a Balaton Gőzhajózási Társaság 1846. április 5-i megalapítása, amelynek ötlete eredetileg Kossuth fejéből pattant ki.

[8]

Mai autóink féklámpája, ablaktörlője és irányjelzője is egy hollywoodi színésznő találmánya volt

[2022.03.30. 14:26] Hírek

A mai gépkocsikon számtalan olyan alapvető funkció található, amely nélkül ma már nehezen lehetne elképzelni a közlekedést, az autózás hőskorszakában azonban ezeket az eszközöket nélkülözniük kellett a sofőröknek, így a közlekedés sokkal balesetveszélyesebb volt, mint manapság.

[9]

Hogyan lett konstantinápolyi „tűzpasa” a legnagyobb magyar fiából? 100 éve hunyt el Széchenyi Ödön

[2022.03.24. 18:50] Hírek

100 éve, 1922. március 24-én halt meg Széchenyi Ödön gróf, Széchenyi István fia, a tűzoltóság megszervezője mind hazai, mind oszmán földön. Az egymást követő szultánok megbecsülték munkáját, több kitüntetésben is részesült.

[10]

Garázdálkodó disznók és ádázul hajtott kocsik okoztak halálos veszedelmet a középkor útjain

[2022.03.10. 15:50] Hírek

Napjainkban a közlekedés természetes részét képezik a szabályok, amelyek az emberek és járművek – vagy akár állati erővel közlekedő emberek – helyét és sebességét korlátozzák a forgalomban.

[11]

Csak Arábiai Lawrence tragikus halála után kezdték komolyabban venni a bukósisakokat

[2022.03.07. 15:50] Hírek

Thomas Edward Lawrence az arab nemzeti mozgalom hőseként számos kalandot élt át, de a sebesség iránti szenvedélyének is gyakran hódolt, és halálát is ennek köszönhette. Kevesen tudják, hogy ez a tragikus eset vezetett el a bukósisakok kötelezővé tételéhez.

[12]

Keszthelyen tekinthető meg az első magyar kocsi replikája

[2022.03.04. 13:35] Hírek

A Helikon Kastélymúzeumban csütörtök este tartott kocsiavatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt mondta: a mai magyar járműipar alapja az az innovatív képesség, amely már az ötszáz évvel ezelőtti kocsikészítő mesterekben is megvolt.

[13]

Kényelmes hálókocsijáratával sikert aratott, eszményi gyárvárosával megbukott George Pullman

[2022.03.03. 11:20] Hírek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldás nem is, de a hálókocsis utazás a 191 éve, 1831. március 3-án született George Pullman érdeme.

[14]

Hegymászás helyett tömegközlekedés – így könnyítette meg az ingázók életét a Budavári Sikló

[2022.03.02. 11:20] Hírek

152 éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót, amely a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált. A megmaradt berendezéseket elbontották, a Vár közlekedését buszokkal oldották meg.

[15]

14 filléres jegyekkel csábították a bizalmatlan utasokat Budapest első buszjáratára

[2022.03.01. 08:20] Hírek

107 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között.

[16]

Nyáron szaunává változott, ezzel kiérdemelte a Nejlon becenevet az Ikarus 30

[2022.02.24. 11:20] Hírek

Az Ikarus volt a szocialista Magyarország egyik legsikeresebb vállalata, buszai a vasfüggönyön túli országokat is meghódították. A fővárosi tömegközlekedést használóknak azonban a 71 évvel ezelőtt, 1951. február 24-én forgalomba állított Ikarus 30 közel sem vált a kedvencévé. 

[17]

Szovjet luxusautó került a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe

[2022.02.09. 12:50] Hírek

Egy ZIM szovjet luxuslimuzinnal gyarapodott a Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A járműből, amelyet a középszintű magyar állami és pártvezetők használtak az 1950-es évektől az 1970-es évek végéig, mára legfeljebb néhány maradhatott meg Magyarországon.

[18]

Így szelték London szűk utcáit az ikonikus „Nagy Piros Buszok”

[2022.02.08. 18:52] Hírek

A double-deckerek ikonikus darabja, az AEC Routemaster 66 éve, 1956. február 8-án kezdte meg több évtizedesre nyúló működését a brit fővárosban.

[19]

Kerti locsolócsővel kezdte kísérleteit John Boyd Dunlop, a világhírű gumiabroncsok atyja

[2022.02.05. 15:50] Hírek

182 éve, 1840. február 5-én született John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. A Dunlop ma is a világ egyik vezető gumiabroncsgyártója, amely kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében.

[20]

Éjszakánként tesztelte csodajárgányát a titkát féltve őrző Carl Friedrich Benz

[2022.01.29. 10:38] Hírek

136 éve, 1886. január 29-én adta be szabadalmi keresetét Carl Friedrich Benz lakatos és vasútmérnök robbanómotoros személygépkocsijára, amelyet Benz Patent-Motorwagen néven ismer a történelem.

[21]

A színházakban „lefolyó” néven gúnyolták London újkori csodáját, az első földalatti vasútvonalat

[2022.01.10. 18:09] Hírek

159 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel addigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége.

[22]

Az olajválság mentette meg a budapesti trolibuszhálózatot a teljes leépítéstől

[2021.12.16. 09:05] Hírek

88 éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[23]

Csodájára jártak érkezésének, évtizedekig mégis csak az elitek kiváltsága maradt az autózás 

[2021.11.30. 09:51] Hírek

A vágyálmok elérhetetlensége, a kivételesek szerencséje, a sorban állók türelme: az autótulajdonosok sokáig alkottak elitcsoportot, míg lassan a saját gépjármű birtoklása előtt a társadalom szélesebb rétegei számára is megnyílt az út.

[24]

Ellenzői évtizedekig hátráltatták megépítését, ma már turistalátványosság a 2-es villamos

[2021.10.20. 11:38] Hírek

A pesti Duna-part első villamosvonalának tervezői az árvízvédelemmel és a pesti korzóval is megküzdöttek. A 2-es villamosvonal ma már nélkülözhetetlen eleme a fővárosnak, a budai oldalra néző panoráma látogatók millióit csábította a közlekedési eszköz használatára.

[25]

„Ez érdekes ünnepélyt a Balaton partján mozsárdurrogások hirdették” – 175 éves a balatoni gőzhajózás

[2021.09.21. 11:18] Hírek

175 éve, 1846. szeptember 21-én egyik megálmodójának, Széchenyi Istvánnak az 55. születésnapján futott ki a balatonfüredi kikötőből a reformkori irodalmi élet vezéralakjáról, Kisfaludy Károlyról elnevezett első balatoni gőzhajó. 

[26]

Megvetette a motorkerékpárokat, mégis legendát alkotott a Vespa tervezője

[2021.09.20. 12:55] Hírek

Az olasz ipar ikonikus termékét, a Vespa robogót az 1953-as Római vakáció című film révén ismerhette meg a világ, köszönhetően annak, hogy Audrey Hepburn és Gregory Peck egy kétkerekű „darázson” furikáztak a napfényes Róma utcáin.

[27]

Ágyúdörej, katonazenekar és ünneplők sorfala kísérte a Pestről Szolnokra tartó első mozdony útját

[2021.09.01. 16:34] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest-Szolnok vonal volt.

[28]

Az eredeti tervek szerint hajózható csatorna lett volna a mai Nagykörút helyén

[2021.08.31. 12:43] Hírek

125 éve, 1896. augusztus 31-én adták át ünnepélyesen a millenniumi ünnepségek során a budapesti Nagykörutat. A huszonöt évig tartó munkák során a Margit hídtól a Boráros térig 4141 méteres utat alakítottak ki, amelynek szabályozási szélessége 45 méter, az úttest 25-28, a járdák 8-10 méter szélesek voltak.

[29]

Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa

[2021.08.05. 17:28] Hírek

Egymás útját keresztező gyalogosok, autók és ló vontatta szekerek rendszer nélküli, dudaszóval és kiabálással fűszerezett áramlása: a 20. század eleji nyugat tipikus utcai élete. Az európai és észak-amerikai nagyvárosok közlekedését eluralta a káosz. 

[30]

A lóerő és a vasút különös párosaért rajongott Buda és Pest a 19. században

[2021.08.01. 13:10] Hírek

155 éve, 1866. augusztus 1-jén indult el Pesten az első lóvasút, a járat a mai Kálvin tér és Újpest között biztosította a menetrend szerinti összeköttetést. 1868-ban készült el a városligeti és a kőbányai vonal, a pályán első, másod- és harmadosztályú, zárt és nyitott kocsik közlekedtek, köztük emeletesek is.

[31]

Egy találékony színésznő rukkolt elő a féklámpa, az irányjelző és az ablaktörlő elődjével is

[2021.07.25. 17:13] Hírek

A mai gépkocsikon számtalan olyan alapvető funkció található, amely nélkül ma már nehezen lehetne elképzelni a közlekedést, az autózás hőskorszakában azonban ezeket az eszközöket nélkülözniük kellett a sofőröknek, így a közlekedés sokkal balesetveszélyesebb volt, mint manapság.

[32]

Jobbra hajts! – kitűnőre vizsgázott Magyarország az 1941-es új KRESZ-ből

[2021.07.06. 13:46] Hírek

80 évvel ezelőtt, 1941. július 6-án Magyarország jelentős része hajnali három órától a megszokott bal oldal helyett jobbra hajtott. Budapest több időt kapott az átállásra, de néhány hónappal később, november 9-én itt is megtörtént az átállás.

[33]

Magas jegyárai és rossz nyomvonala miatt kritizálták az 1874-ben átadott fogaskerekűt

[2021.06.24. 14:03] Hírek

1874. június 24-én indult meg a fogaskerekű vasút Budán a Városmajor és a Svábhegy között. A fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf vetette fel. A Svábhegy a pest-budai polgárok kedvelt kiránduló- és üdülőhelye volt, de még a kiegyezés után is csak gyalogszerrel vagy szekéren juthattak fel oda.

[34]

Arábiai Lawrence tragikus motorbalesete vezetett a bukósisakok kötelezővé tételéhez

[2021.06.14. 17:55] Hírek

Thomas Edward Lawrence az arab nemzeti mozgalom hőseként számos kalandot élt át, de a sebesség iránti szenvedélyének is gyakran hódolt, és halálát is ennek köszönhette. Kevesen tudják, hogy ez a tragikus eset vezetett el a bukósisakok kötelezővé tételéhez.

[35]

Ahol a pályaudvar is egy építészeti csoda: a budapesti vasútállomások története

[2021.06.12. 08:02] Hírek

A látvány impozáns, az áthaladóknak talán mégsem tűnik fel, hogy milyen mérnöki és építészeti – a művészi jelző sem túlzás – színfalak között kezdik el vagy fejezik be mindennapi, rutinszerű utazásaikat. Budapest vasúti pályaudvarai kétségkívül a XIX. század építészeti remekei.

[36]

22 év munkájával egyedül vágott át egy hegyet kalapáccsal és vésővel egy indiai férfi

[2021.06.02. 09:03] Hírek

Gyakran halljuk, hogy az egyéni tetteknek is óriási jelentőségük van a közösség életében, azonban ezt ritkán ismerjük fel a mindennapokban. Kevés látványosabb példa akad az indiai Dashrath Manjhiénál.

[37]

Nem váltak rögtön népszerűvé a világ első buszjáratai

[2021.06.01. 15:28] Hírek

116 éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat.

[38]

A Csalagút vetett véget Nagy Britannia történelmi elszigeteltségének

[2021.05.06. 17:13] Hírek

27 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és François Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[39]

Kezdetben sokan kételkedtek a Margit híd értelmében

[2021.04.30. 20:50] Hírek

A Fővárosi Lapok folyóirat kissé komor hangvétellel tudósított a Margit-híd 1876. április 30-ai felavatási ceremóniájáról. Az újság által felvázolt „sötét jövőt” az magyarázta, hogy egyes közéleti személyiségek túl magasnak tartották a híd építési költségeit, és nemtetszésüknek hangot is adtak.

[40]

Bombazápor vezetett a világhódító olasz „darázs” megszületéséhez

[2021.04.26. 16:32] Hírek

Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a szabadságot és a könnyed életérzést sugárzó robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. A Vespa karrierje hivatalosan 1946. április 23-án kezdődött.

[41]

Hiába vonzotta a jómódú utazókat, a grandiózussága lett a Titanic veszte

[2021.04.21. 13:02] Hírek

1912. április 14-e vitathatatlanul a hajózás történetének az egyik legismertebb dátuma. Ezen a napon ütközött jéghegynek a Titanic, majd alig pár órával később, az éjszaka közepén örök hullámsírba süllyedt. 

[42]

Az autóknál a jövő technikája érdekelte jobban „Rakétás Fritzet”, az Opel-család különcét

[2021.04.08. 07:32] Hírek

A ma ötven éve, 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek nélkül a 20. század sem olyan lett volna, mint amilyennek megismertük.

[43]

A dunai hajózás 19. századi históriáját mutatja be egy bukaresti kiállítás

[2021.03.30. 16:21] Hírek

A dunai hajózás történetét felelevenítő kiállítás nyílik kedden Bukarestben a Magyar Kulturális Intézet és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös szervezésében.

[44]

Az Aquincumi Múzeum az őskortól a népvándorlásig terjedő műtárgyai láthatók a Kisföldalatti megállóiban

[2021.03.30. 11:54] Hírek

Egy műtárgy - egy kérdés címmel hirdetett játékot az Aquincumi Múzeum, amelynek gyűjteményéből a Kisföldalatti megállóiban plakátokon mutatnak be műtárgyakat, mellettük egy-egy megválaszolandó kérdéssel.

[45]

Elhunyt a legendás motorversenyző Kurucz György

[2021.03.16. 12:48] Hírek

Kilencvenegy éves korában elhunyt Kurucz György legendás motorversenyző, edző, gépfejlesztő – tájékoztatta a család hétfőn az MTI-t.

[46]

A II. világháborúig hajtotta gőzgép Széchenyi Ödön álmát, a budavári siklót

[2021.03.02. 10:58] Hírek

151 éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót. A sikló a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált, a Várba a közlekedést buszokkal oldották meg. A helyreállítást 1984-ben kezdték meg, 1986. június 4-én adták át.

[47]

A kalauznak kellett bátorítania az utasokat az első, 1915-ös budapesti buszjáratra

[2021.03.01. 10:15] Hírek

106 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[48]

Az országúti kátyúkat jól bírta az Ikarus 30-as, a budapesti tömeget már kevésbé

[2021.02.24. 08:42] Hírek

Az Ikarus volt a szocialista Magyarország egyik legsikeresebb vállalata, buszai a vasfüggönyön túli országokat is meghódították. Már az egyik első típus, a 30-as modell is kedvező kritikákat kapott Genftől Prágáig. A fővárosi tömegközlekedést használóknak azonban a 70 évvel ezelőtt, 1951. február 24-én forgalomba állított Ikarus 30 közel sem vált kedvencévé.

[49]

Szinte mágnesként vonzották a londoni emeletes buszok az önjelölt kaszkadőröket

[2021.02.08. 18:46] Hírek

London látképe azonban nem lenne teljes a piros emeletes buszok nélkül. A double-deckerek ikonikus darabja, az AEC Routemaster 65 éve, 1956. február 8-án kezdte meg több évtizedesre nyúló működését a brit fővárosban.

[50]

Félt a lebőgéstől, ezért éjszaka tette meg első próbaútját a légtömlős gumiabroncs feltalálója

[2021.02.05. 09:21] Hírek

181 éve, 1840. február 5-én született John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. A Dunlop ma is a világ egyik vezető gumiabroncsgyártója, amely kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében.

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2022. nyár: Mesebeli menyegzők

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra