Hét hírhedt börtönszökés
2016. január 5. 18:31
Szökés vitorlázórepülővel
A Lipcse és Drezda között elhelyezkedő, Colditz nevű kisváros börtönné átalakított kastélya a második világháború egyik leghírhedtebb hadifogolytábora volt. A 12. században épült kastély 1940 és az 1945-ös felszabadítása között eltelt években több ezer – főként magas rangú – szövetséges fogoly „otthonaként” funkcionált. A hivatalosan Oflag IV-C néven ismert épületben javarészt olyan rabokat tartottak fogva, akik korábban más fogolytáborokból már kíséreltek meg szökést. Sokan Colditzból is megpróbáltak megszökni, és voltak, akik sikerrel is jártak (mint például a borospincében kilyukadó, majd ott lerészegedő brit tisztek), akiket pedig elfogtak, sokáig egyszerűen bedugták egy magánzárkába. Miután azonban 1944 márciusában a Stalag Luft III néven ismert hadifogolytábor rabjainak szökési kísérletét követően ötven szökevényt kivégeztek, a brit katonai hírszerzés óva intett a további szökési kísérletektől. Más kérdés, hogy ez a figyelmeztetés aligha jutott el a foglyokhoz, ha pedig mégis, feltehetően nem vették figyelembe.
A colditzi kastély foglyainak egy csoportja például egészen különleges módon, egy vitorlázórepülő segítségével kísérelt meg kijutni az épületből. A Bill Goldfinch és Jack Best pilótából, valamint Tony Rolt egykori autóversenyzőből álló csoport elektromos kábelekből és lopott fadarabokból, egy padlás eldugott zugában építette meg kétszemélyes repülőjét, a Colditz Cockot. Mielőtt azonban üzembe helyezhették volna szerkezetüket, a colditzi kastélyt 1945 áprilisában felszabadították a szövetséges csapatok. 2000-ben Goldfinch eredeti tervei alapján megépítették a repülő mását, és a királyi légierő egyik bázisán Goldfinch, Best és több veterán szeme láttára ki is próbálták a gépet.